Vilka tider får man föra oväsen som granne?

Hej! Få en granna i radhus använder slagborr och hamrar på vardagskvällar och på helger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar vilka tiden man får föra oväsen i ett radhus. Eftersom det inte framgår av frågan kommer jag att utgå ifrån att radhuset är en bostadsrätt. Vid besvarande av frågan kommer jag därför att utgå ifrån bostadsrättslagen BRL.

Tider för oväsen?

Ifall ert radhus är en andel i en bostadsrättsförening finns det ofta ordningsföreskrifter om vilka tider som det ska vara tyst. Enligt 7 kapitlet. 9 § BRL framgår det att den som bor i en bostadsrätt ska se till att grannar ej utsätts för störningar i sådan grad att det kan vara skadligt för hälsan eller annars försämra dess bostadsmiljö.

Detta innebär att man ska rätta sig efter bostadsrättsföreningens ordningsföreskrifter i överensstämmelse med ortens sed. Däremot står det inget i lagen om vilken tid borrandet ska upphöra. Däremot ska man inte störa sina grannar. Det anses inte lämpligt att borra på varken tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

Slutsatsen blir att störningarna enligt lag inte får vara skadligt för omgivningen. Det finns inte någon lag som reglerar dessa tider, däremot ska grannen följa reglerna bostadsrättsföreningen ger.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och vid nya frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare