Vilka straff aktualiseras vid bedrägeri?

Jag har läst två artiklar på Lawline att det gällande bedrägeri av normalgraden inte finns böter på straffskalan. Det har inte getts någon källhänvisning till vart informationen är ifrån och själv hittar jag inget om detta. Därför är jag nyfiken vart detta står så jag själv kan källhänvisa det i min uppgift.

Artiklarna jag läst:

https://lawline.se/answers/vad-for-straff-riskerar-man-vid-bedrageri

https://lawline.se/answers/vilken-pafoljd-kan-man-fa-for-bedrageri

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bedrägeri är en brottstyp som återfinns i 9 kapitlet Brottsbalken (BrB). I 9 kap. 1§ st. 1 BrB regleras normalgraden av bedrägeri av vilken det framgår att till bedrägeri döms den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är. Straffet är fängelse i högst två år.

Vid ringa bedrägeri är situationen annorlunda. Är brott som avses i 1§ med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter att anse som ringa kan straffet istället bli böter eller fängelse i högst sex månader, 9 kap. 2§ BrB.

Anledningen till varför det inte angivits någon källhänvisning till vart det framkommer att böter inte finns med på straffskalan, beror just på att det inte finns någon källa att hänvisa till (direkt). Eftersom lagrummet enbart stadgar att fängelse kan bli aktuellt, utesluts böter med stöd av samma bestämmelse. Detta stöds av att ringa bedrägeri kan aktualisera böter- det är alltså ett aktivt val av lagstiftaren att formulera sig på rådande sätt. Inom straffrätten är legalitetsprinicpen av väsentlig betydelse. Kortfattat innebär den att ingen ska straffas utan stöd av lagen. Med stöd av legalitetsprinicpen kan det även resoneras att det inte ska gå att bli ålagd böter om det inte framkommer av lagrummet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare