Vilka skyldigheter har arbetstagaren gällande arbetsgivarintyg?
Hur många arbetsgivarintyg har jag skyldighet att ställa ut som arbetsgivare?
Jag har en anställd som har jobbat många korta perioder på olika sysselsättningsgrader. Hen slarvar hela tiden bort sina intyg och sparar inte ner dem som jag lämnar via arbetsgivarintyg.nu. Vilka skyldigheter har arbetstagaren när det gäller arbetsgivarintyg? Kan jag vägra att lämna ut fler kopior än ett?
Lawline svarar
Hej,
Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!
Utgångspunkten är att du som arbetsgivare är skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg om en arbetstagare begär det (47 § andra stycket lag om arbetslöshetsförsäkring). Du är alltså skyldig att lämna ut arbetsgivarintyg till den anställde, även om han har jobbat många korta perioder med varierande sysselsättningsgrader. Det framgår inte av lagen att du är skyldig att utfärda fler kopior än ett, inte heller framgår det någon sanktion om du skulle vägra att lämna ut ett intyg. Om du redan lämnat ut ett arbetsgivarintyg och den anställde slarvar bort det så bör det inte föreligga något hinder för dig att inte lämna ut fler kopior.
Hoppas att det var svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,