Vilka ska kallas till bouppteckning?

Hej, jag söker ett rakt och enkelt svar ang. vilka som måste kallas till bouppteckning, tycker det är svårt att hitta ett sånt. Bakgrund: vår far gick bort i början av januari, han var änkling sen många år och hade en sambo. Vi är två barn och det finns inga andra barn, men barnbarn. Det enda som finns i dödsboet är två bankkonton och en bil, plus bohag från en tvåa. Har jag fattat rätt om jag påstår att hans sambo och vi två barn är de enda som måste kallas till bouppteckningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid dödsfall upprättas ett dödsbo som består av den avlidnes tillgångar och skulder. Dödsboet förvaltas av de som är dödsbodelägare. Dödsbodelägare är den avlidnas arvingar och universella testamentstagare samt i vissa fall efterlevande make eller sambo. Vid bouppteckningen ska de som är dödsbodelägare delta.

Så ja, du har förstått det rätt, endast du, ditt syskon och din fars sambo behöver kallas till bouppteckningen. Förutsatt att det inte finns något testamente som anger någon annan som testamentstagare (för i ett sådant fall ska även denna person kallas).

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare