Vilka risker finns det med att hyra ut en lägenhet svart?

Hej! Min syster har en hyreslägenhet som hon hyr ut svart. Jag har försökt att få henne att säga upp den då jag ser en hel del risker i det. Kan ni förklara vilka risker hon tar? Att hon får kontraktet uppsagt räknar hon med men det finns andra risker jag ser på. Har några frågor:

1. Kan hon bli polisanmäld av hyresvärden om de kommer på henne?

2. Om den "olagliga" hyresgästen skulle orsaka en brand, vad skulle hända då? Gäller hyresvärdens försäkring då eller kan min fru bli ansvarig/skadeståndsskyldig då hon hyrt ut den utan lov? Antar att hyresvärdens försäkring gäller för de hyresgäster som har ett kontrakt. Men vad gäller om obehöriga bor där?

3. Finns det andra legala risker som ni ser det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det första som jag vill nämna är att svartuthyrning, även kallat olovlig andrahandsuthyrning, inte är ett brott i lagens mening. Detta betyder att din syster inte riskerar något straff om någon skulle få för sig att polisanmäla henne (anmälan skulle läggas ner eftersom inget brott har begåtts.)

Trots att det inte är olagligt med olovlig andrahandsuthyrning är det otillåtet enligt hyresbestämmelserna i Jordabalkens (JB) 12 kapitel. Detta framgår av 12 kap 39 § JB (här.) Att det är otillåtet innebär att hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet och din syster riskerar därmed att bli av med sin hyresrätt, vilket framgår av 12 kap 42 § tredje punkten JB (här.)

Av 12 kap 24 § JB följer även att den som hyr en lägenhet - alltså din syster - är skyldig att ersätta alla skador som hon eller någon annan i lägenheten orsakar. I paragrafens fjärde stycke står det att om hyresgästen utan samtycke från hyresvärden låter någon annan bo i bostaden så ansvarar hyresgästen även för skador som denna person orsakar (här.) Om personen som bor där svart skulle orsaka en brand är det därför troligtvis din syster som kommer vara ansvarig för att ersätta eventuella skador som uppkommer i lägenheten. Den försäkring som hyresvärdar har är ofta begränsad och täcker sällan skador som hyresgästen anses ansvarig för eller skador på hyresgästens egendom. Det kan därför vara en bra ide för din syster att kontrollera huruvida hon har en försäkring som täcker skador som kan uppkomma i hyresrätten, då det i värsta fall kan bli väldigt dyrt om hon skulle behöva ersätta allting ur egen ficka.

Så för att svara på dina frågor:
1. Rent praktiskt kan hyresvärden få för sig att polisanmäla henne, men hon har inte begått något brott och polisanmälan skulle inte leda någonstans.

2. Din syster ansvarar för skador som orsakas av personer som bor olovligen i lägenheten. Det är väldigt tveksamt att hyresvärdens försäkring skulle täcka sådana skador.

3. Då det inte är olagligt att hyra ut en lägenhet svart så kan jag inte se att det finns några andra direkt legala risker. Den främsta risk som finns är att hyresavtalet sägs upp och att din syster inte kommer få någon bra referens från hyresvärden i framtiden (om det skulle behövas.)

Jag hoppas att detta gav svar på dina frågor och du är varmt välkommen att höra av dig igen om det är något mer du undrar!

Vänligen,

Emmy RosendahlRådgivare