Vilka regler gäller vid testamente?

Hej! Jag har en fråga kring testamente.

Är det tillåtet att jag i mitt testamente anger procent av min förmögenhet som jag vill testamentera till olika organisationer? Ex: 20 % av mina pengar vill jag ska gå till x.

Jag kan ju inte veta hur mycket av mina ekonomiska resurser som finns kvar när jag avlidit.

Tacksam för svar. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om testamenten och hur dessa ska utformas finns i 10 kap ärvdabalken. Det finns där inga krav på att du ska fördela kvarlåtenskapen på ett särskilt sätt, utan att fördela kvarlåtenskapen med procent eller andelar är att föredra just för att storleken på kvarlåtenskapen kan ändras innan din död, som du påpekade.

Dock gäller speciella regler kring hur mycket av din kvarlåtenskap du får testamentera bort om du har barn. Bröstarvingar har nämligen rätt till sin laglott, och denna är hälften av din totala kvarlåtenskap. Du får alltså inte testamentera bort mer än hälften av din kvarlåtenskap till någon annan än dina barn. Gör du det kan dina barn föra klandertalan mot testamentet och kräva ut sin laglott genom jämkning av testamentet. Detta följer av 7 kap ärvdabalken.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Vill du ha ytterligare hjälp att skriva testamente, kan du ta hjälp av någon av våra jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare