Vilka rättigheter har särkullbarn arvsrättsligt?

Vad för rättigheter har jag som särkullsbarn?

Min mamma gifte sig med sin befintliga man för 40 år sedan där jag och min storasyster flyttade in till hennes nuvarande man. De fick vid ett senare skede ytterligare två barn. Nu har arvet och skrivning av testamente kommit upp på bordet. Det har visat sig att den nuvarande mannen har skrivit över gården (som är en enskild firma) och semesterhuset på deras barn för att undvika att vi särkullbarn inte ärver något. De vill nu ombilda gården (inklusive bostadshus) till ett aktiebolag och semesterhuset skrivs över på det andra barnet. Jag är osäker på vad det finns för andra tillgångar i familjen. Är det ok att göra såhär mot oss särkullbarn? Har vi några rättigheter i det hela? Vad händer om mamman faller bort först eller vice versa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det har din mammas nya man fört över giftorättsgods (gård och semesterhus) på deras gemensamma barn, och du och din syster är inte barn till den nya mannen.

Det finns i och för sig inget hinder mot överlåtelser till barn från föräldrar av det här slaget. Däremot räknas den här typen av gåvor till barn som förskott på arv enligt 6 kap ärvdabalken. Detta innebär att gården och semesterhuset ska räknas med i arvskiftet vid någon av makarnas död, och göra att det ses som en del av barnens arv. Vad utfallet exakt kommer bli kan jag dock inte säga då jag inte vet hur egendomsförhållandet ser ut. Om värdet på gården och semesterhuset inte går att helt dra bort från barnens arvslotter, kommer barnen dock inte att bli skyldiga att återbära något. Detta följer av ärvdabalken 6 kap 5 §.

Hoppas mitt svar hjälpt er! Vill ni veta mer om hur utfallet kan bli vid er mammas eller hennes mans död rekommenderar jag er att ta hjälp av någon av våra jurister. Ni mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare