FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/10/2022

Vilka rättigheter har jag om den andra föräldern inte vill dela på kostnader för barnet?

Pappan till mitt äldsta barn och jag är separerade. I dagsläget är bor hen ungefär 40 procent hos honom och 60 procent hos mig. Anledningen till min fråga är att jag står för alla kostnader för barnet förutom mat och busskort som hen använder främst när hen är hos pappan. Det är jag som betalar fritids, försäkring, mobilabonnemang, fritidsaktiviteter och det är jag som ser till att hen har de skor och kläder hen behöver och försöker spara lite varje månad. Pappan har någon enstaka gång stått för t ex lägerkostnad. Hittills har vi löst det på det sättet att han betalar 1500 kronor till mig varje månad. Men det täcker inte de kostnader som jag anser borde delas på lika. Jag vet att jag inte har rätt att kräva underhållsbidrag eller underhållsstöd eftersom barnet bor nästan 50/50. Men om den andra föräldern inte vill dela på kostnaderna för barnet? Vilka rättigheter har jag då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum

I mitt svar utgår jag från att ni har gemensam vårdnad om barnet.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det finns något du kan göra då barnets pappa inte vill dela lika på kostnader för ert barn.

Underhåll och föräldrars underhållsskyldighet som du frågar om regleras i föräldrabalken (FB).

Vad har föräldrar för skyldigheter när det gäller barnets underhåll?

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Om vårdnaden över barnet är gemensam är detta något som föräldrarna ansvarar för och ska tillgodose gemensamt ( 6 kap 1 § FB).

Föräldrar har en underhållsskyldighet vilket framgår av lagen. Underhållsskyldigheten innebär att föräldrar ansvarar för underhåll åt barnet till dess att barnet fyller 18 år. I underhållet inkluderas saker i försörjningen för barnet såsom kläder, fritidsaktiviteter, mat m.m. När underhållsskyldigheten bestäms ska hänsyn tas till föräldrarnas ekonomiska förhållanden och vad som anses vara skäligt utifrån barnets behov (7 kap 1 § FB). En högavlönad förälder kan därmed förväntas att betala mer än vad en lågavlönad förälder förväntas göra.

När barnet bor ungefär lika mycket hos vardera förälder kallas det för växelvis boende. I dessa fallen utgår normalt sett inget underhållsbidrag. Det kan dock bli aktuellt om det är så att det är stor skillnad på föräldrarnas ekonomi. Om det är stor skillnad på föräldrarnas ekonomi kan det bli så att den föräldern som har det bättre ekonomiskt ställt kan behöva betala mer än den andra föräldern, därmed att ett underhållsbidrag kan utgå trots växelvis boende. Detta är något som prövats i Högsta domstolen, se NJA 2013 s.955.

Utifrån din situation, vad har du för rättigheter?

I ditt fall bor barnet ungefär lika mycket hos dig som hos pappan och därav ska det normalt sett inte utgå något underhållsbidrag. Om det är så att er ekonomiska situation skiljer sig mycket är det dock något som hade kunnat ha betydelse,  eftersom du inte nämner något om er ekonomiska situation kommer jag inte gå vidare in på detta.

I fall där barnet bor ungefär lika mycket hos föräldrarna är det vanligt att föräldrarna delar på barnbidraget samt delar lika på kostnader som uppstår för barnet exempelvis kostnader för kläder och aktiviteter. Det finns dock ingen lag som fastställer hur kostnader för barnet ska fördelas mellan föräldrar vid växelvis boende. Det finns ingen regel om att föräldrarna måste dela lika på kostnader för exempelvis kläder, fritidsaktiviteter och mobilabonnemang som du räknar upp i din fråga. Hur dessa kostnader ska fördelas är något som du och barnets pappa måste komma överens om själva.

Tips

Det bästa är om du och barnets pappa kan komma överens om hur ni ska göra med kostnaderna framöver för att det ska bli så rättvist som möjligt. Om du och barnets pappa har svårt att komma överens vill jag tipsa om att ansöka om samarbetssamtal hos familjerätten i er kommun. Ni kan få hjälp hos familjerätten med frågor som rör barnets försörjning. Där kan ni få professionell hjälp av personer som dagligen möter på dessa typer av problem som du beskriver. För att samarbetssamtal ska bli aktuellt gäller det att både du och barnets pappa frivilligt vill delta i samtalen. Om du vill komma i kontakt med familjerätten gör du det enklast genom att ringa till din kommuns växel och ber dem att koppla dig vidare alternativt att du går in på kommunens hemsida för att få mer information och kontaktuppgifter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig all lycka till!

Hanna RudelövRådgivare