Vilka rättigheter har jag när någons hund attackerade min katt?

En hund kom in på våran trädgård och skadade våran katt. Det verkar bli en dyr nota hos veterinären som vi inte har råd med. Vilka rättigheter har vi? Och vilka skyldigheter har hundägaren? Hur ska vi gå tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägare och den som regelbundet har hand om hunden har "strikt ansvar" för hunden. Det innebär att de är ersättningsskyldiga för skador som hunden har orsakat, oavsett omständigheterna (se 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter (Lag 2007:1150)). Det är alltså ägaren som är ersättningsskyldig när dennes hund har skadat din katt.

Du i egenskap av ägare till den skadade katten har därför rätt att få ersättning för dina kostnader från hundägaren. Jag råder dig att i första hand kontakta ägaren och prata om kostnaderna som har uppkommit. Vanligen går dessa kostnader på den skadegörande hundägarens ansvarsförsäkring (som oftast ingår i hemförsäkringen).

Om du inte kommer överens med hundägaren kan du ge in en stämningsansökan till tingsrätten och därigenom kräva betalt (se här). Har däremot ägaren brustit i tillsynen och exempelvis haft hunden lös på plats där koppeltvång råder kan det vara aktuellt att göra en polisanmälan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare