FrågaFAMILJERÄTTFaderskap07/02/2018

Vilka rättigheter har familjerätten under faderskapsutredningen?

Hej! Är gravid och vet inte vem pappan är, har bara ett förnamn men inget mer. Vilka slags rättigheter har familjerätten under faderskapsutredningen? Kan de kolla min telefon, sociala medier mm? Vilka övriga får de kontakta, väljer jag ut vilka de kan ringa i min familj och bland mina vänner? Vilka medel får de ta till för att ta reda på vem pappan är? Om inte jag har hittat honom, hur ska de kunna göra det?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att ställa din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga så att du vill veta hur långt familjerätten kan gå för att ta reda på vem som är far till ditt barn. Därför kommer jag att främst behandla detta men även motiven bakom deras rättigheter vid en faderskapsutredning. Jag utgår från att du bor i Sverige då ingenting annat framgår av frågan.

Socialtjänstens skyldighet att utreda vem som är far

Då det rör en fråga om föräldraskap blir föräldrabalken FB tillämplig. Eftersom du inte är gift med pappan till barnet har socialtjänsten skyldighet att utreda vem som är far till barnet och se till att faderskapet fastställs, 2 kap 1§ FB.

Hur utredningen kan komma att utformas och familjerättens befogenheter i utredningen

Inledningsvis kommer familjerätten att prata med dig eftersom du är moder, 2 kap 4§ FB. Du är inte tvungen att medverka och vissa frågor som de ställer kan du uppleva som inkräktande på din personliga och sexuella integritet. Bär med dig att dessa frågor är tillåtna enligt lagen (så länge de är sakliga) då det i Sverige anses vara viktigt för barnet att veta vem sin fader är. Väljer du att inte medverka så kan de också prata med din familj och dina vänner precis som du frågar. Däremot kan de inte ta till att kolla genom dina meddelanden på telefon, mail osv.

Hittar de inte någon som kan antas vara fader kan de göra bedömningen att lägga ner sin utredning om faderskap enligt 2 kap 7§ FB.

Eftersom du inte vet namn på fadern och själv inte hittar honom har jag svårt att se att familjerätten kommer att hitta fadern till barnet och att de skulle lägga ner det på grunden att det är utsiktslöst att hitta honom enligt 2 kap 7§ 1 stycket 2 p.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga om hur långt socialnämnden har rätt att gå i utredningen och att de kan lägga ner utredningen om de finner det utsiktslöst att hitta fadern.

Om du behöver mer hjälp eller vägledning i frågan kan du ställa en ny fråga här eller kontakta en av våra duktiga jurister här.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare