Vilka rättigheter har en hyresgäst till följd av försenat tillträde till en hyreslägenhet?

Hej, jag har sedan 3 månader sedan tillbaka haft ett kontrakt med byggvesta " bor i en av deras lägenheter idag" men ska uppgradera mig och flytta till en större lägenhet inom byggvesta, inflyttning blev bestämt till den första oktober vilket är en lördag, har tagit ledighet bokat flyttbil,flyttstädning och planerat till den första oktober, nu 2 veckor innan när jag mailade dom för en annan fråga så sa dom att vi först får tillgång till nyckeln och lägenheten den 3de oktober alltså inte den första som vi skrev på avtalet om, vad har jag för rättigheter i det här? är väldigt ny till det hela och den här sista minuten förrändringen känns påtvingad och olaglig, måste inte dom hålla sig till datumet? hur kan dom ändra utan att höra av sig ? och är det jag eller dom som får stå för kostnaderna som uppstår vid denna förändring?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du inte kan flytta in den 1 oktober, trots avtalat inflyttningsdatum, därför att lägenheten inte är redo för inflyttning snarare än för att det handlar om att lägenheten ännu inte är färdigställd.

Vilken lag är tillämplig?

Det är jordabalkens (JB) regler om påföljder vid försenat tillträde som gäller i ditt fall.

Vad händer om tillträdet försenas?

En hyresgäst har rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som han inte kan använda en lägenhet (12:14 JB). Har en tidigare hyresgäst inte rätt att stanna längre än till och med den 30 september men ändå stannar längre, så har personen inte utflyttat i rätt tid och ditt tillträde kommer att försenas. I ett sådant fall har du som hyresgäst rätt till hyresnedsättning i proportion till förseningen (12:11 1 st. 3 JB), t.ex. med två dagar i ditt fall då du först kan flytta in den 3:e oktober. Du bör inte kunna få häva hyresavtalet då förseningen nog inte kan antas vara väsentlig olägenhet för dig.

Angående skadestånd gäller att hyresvärden måste agera i god tid utifrån vad som hyresvärden känner till eller borde känna till för att hyresvärden inte ska anses vara vårdslös (12:14 2 st. JB). Med andra ord bör en hyresvärd vara vårdslös och därmed skadeståndsskyldig, om hyresvärden inte är förhindrad att rätta till problem och inte heller gör så i god tid.

I ditt fall betyder det ovan sagda att om din hyresvärd inte agerade i tid och inte var förhindrad, så bör du ha rätt att kräva skadestånd för extra utgifter som kommer få på grund av det försenade tillträdet. Jag kan dock inte uttala mig närmare om hyresvärdens skadeståndsskyldighet, eftersom jag inte har tillräcklig information om varför hyresvärden underrättade dig först två veckor innan tillträdet och inte tidigare.

Avslutande ord och min rekommendation

En hyresgäst som inte får tillträde till sin lägenhet i rätt tid enligt hyresavtalet har rätt till nedsatt hyra i proportion till förseningen i fråga. I ditt fall bör det vara två dagar. Hävning kan nog inte komma på tal, därför att förseningen nog inte är så väsentlig att den har orsakat dig stor olägenhet. Å andra sidan kan du ha rätt att kräva skadestånd, om det är så att din hyresvärd inte agerade i god tid och inte heller var förhindrad att ordna ett tillträde åt dig i rätt tid. Jag kan dock inte uttala mig närmare om detta.

Min rekommendation är att du i första hand begär hyresnedsättning av din hyresvärd för de två dagarna som tillträdet är försenat. Å andra sidan skulle jag vara försiktig med att begära skadestånd, eftersom det är svårt att veta om hyresvärden faktiskt har agerat vårdslöst, trots att det är hyresvärden som har bevisbördan.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare