Vilka möjligheter har man att reklamera en dåligt utförd tjänst när det inte regleras i lagen?

Jag har gjort en permanent hår laserbehandling på ryggen utan att det har gett effekt. Har jag rätt att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledande omständigheter

Eftersom den tjänsten du har köpt är en av de tjänster som undantas från Konsumentköplagen (KköpL), då den som huvudregel gäller på lösa saker. För att besvara din fråga måste man titta på det avtalet du hade med näringsidkaren (1 § 1 punkten KköpL).

Ditt avtal med näringsidkaren

För att du ska ha en möjlighet att kunna få pengar tillbaka måste du kolla på det avtalet du hade med näringsidkaren. En grundläggande avtalsrättslig princip i Sverige är avtal ska hållas. Denna princip efterföljs tydligt i fall liknande ditt när det saknas direkt lagstiftning. Förutsatt att det framgår i avtalet något typ av resultat eller garanti på vad behandlingen ska leda till kan det finnas möjlighet för dig att antingen få pengar tillbaka eller att näringsidkaren utför tjänsten igen för att uppnå det efterfrågade resultatet.

Dina möjligheter och vad du borde göra

Mitt tips till dig är således att du kollar igenom det exakta avtalet som du ingått i vid bokningen av din tjänst. Ofta har företag någon typ av standardavtal som du som konsument godkänner när du köper en tjänst. Om det i detta avtalet framgår något gällande resultat så borde du ha en möjlighet enligt det att få pengarna tillbaka om resultatet inte uppnåtts för din behandling.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare