FrågaPROCESSRÄTTDomstol18/03/2019

Vilka mål dömer förvaltningsrätten i och kan en fiskal döma i dessa mål?

1) Jag har fått svar från förvaltningsrätten att de inte är behöriga att döma i skadeståndsmål, stämmer det?

2) Kan en förvaltningsrättsfiskal döma i mål i förvaltningsrätten?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag svarar på dina frågor i tur och ordning.

1. Det stämmer att förvaltningsrätten inte är behöriga att döma i skadeståndsmål. Anledningen är att förvaltningsrätten endast tar upp mål och frågor som rör relationen mellan myndigheter och privatpersoner. Till exempel prövar förvaltningsrätten frågor som rör migration och uppehållstillstånd. Det är i stället tingsrätten som prövar skadeståndsmål. Tingsrätten prövar nämligen frågor som rör relationen mellan två privatpersoner, vilket också kallas civila tvistemål. Du kan läsa mer om de olika domstolarna och vilka sorts mål de tar upp här.

2. Ja, en förvaltningsfiskal får döma i förvaltningsrätten. En fiskal är en domare under utbildning och får döma i mål som inte är alltför svåra.

Hoppas du fick svar på din fråga! I annat fall är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare