FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/09/2019

Vilka lappar får jag sätta upp i en butik?

Hej. Jag undrar om det är lagligt att bara sätta upp en lapp på en anslagstavla inne på en butik med te x texten : städar din trädgård eller klipper din gräsmatta för 50kr i timmen. Och skriva telefonnummer till personen som erbjuder sig såklart.

I min affär är anslagstavlan till höger om pantmaskinen och ja tänkte sätta upp en lapp.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget lag som bestämmer om vilka lappar som får eller inte får sättas upp inne i en butik. Det är den butik som du tänkte sätta upp lappen i som bestämmer vilken typ lappar som får sättas upp på anslagstavlan.

Mitt tips är att du frågar personalen i butiken om vilken typ av lappar som är okej att sätta upp i just deras butik.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor eller höra av dig till Lawlines erfarna jurister.

Jenny VibergRådgivare