Vilka lagar i Sverige handlar om klimatet och klimatfrågan?

Vilka lagar i Sverige finns som handlar om klimatet och klimatfrågan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det kommer till just klimatfrågan är särskilt Klimatlagen aktuell. Det finns emellertid många bestämmelser som kan inverka på miljöarbete och som därigenom tangerar frågan om klimatet som inte nämns i klimatlagen, se exempelvis Miljöbalken eller plan och bygglagen. Notera dock att exempelvis Klimatlagen styr hur regeringen ska arbeta med frågor om klimatet och således inte innehållet några egentliga regler för var och en. Lagreglerna som rör klimat/ miljöarbete är många och utspridda, varpå det skulle vara väldigt svårt att lista alla här. Vilka lagrum som blir aktuella beror således på vilken juridisk fråga som ställs.

Hoppas detta gav dig mer klarhet!

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare