Vilka kostnader tillkommer då skuld skickas till inkasso?

Om man inte betalar förlikningsbelopp avseende fildelning utan avvaktar ev brev från inkassobolag och betalar om detta kommer hur mycket kan då inkassobolaget lägga på utöver själva förlikningsbeloppet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över vilka kostnader som inkassobolag kan lägga på i samband med att man får ett ärende hos dem. För att besvara din fråga kommer jag att kolla på reglerna i Lagen om ersättning för inkassokostnader, Lagen om betalningsföreläggande och handräckning samt Räntelagen.

Inkassokostnader

Den lagstadgade inkassokostnaden är 180 kr, men utöver denna summa kan 60 kr påminnelseavgift, för skriftlig påminnelse, också tillkomma. I kostnadsväg är det alltså ett belopp på högst 240 kr som inkassobolag kan lägga på, utöver det ursprungliga skuldbeloppet (4 §). Skulle din skuld skickas till inkasso, har du skyldighet att betala dessa kostnader (2 § och 3 §).

Dröjsmålsränta

Utöver inkassokostnaderna kan även ränta räknas på skulden när ärendet hamnat hos ett inkassobolag. Har du och fordringsägaren till din skuld, dvs personen eller företaget du är skyldig pengar, bestämt en förfallodag för betalning, börjar räntan att räknas från och med just den bestämda förfallodagen (3 §). Har ni inte bestämt en förfallodag, kommer räntan att börja räknas från och med den 30:e dagen efter att fordringsägaren har skickat en räkning eller faktura till dig. Din skyldighet att betala räntan börjar från och med att du fått fakturan hem till dig, dvs när den faktiskt har nått dig (4 §).

Nu har vi rett ut när räntan kan börja att räknas, nästa fråga är alltså hur mycket ränta som kan tillkomma på din skuld. Har ni kommit överens om en viss räntesats, du och fordringsägaren till skulden, är det den som gäller. Har ni inte kommit överens om detta, kommer räntan att räknas enligt Räntelagens bestämmelser. Den lagstadgade räntan ligger just nu på 7,5% (6 § och 9 §).

Min rekommendation

Om du har möjlighet att betala hela din skuld innan den skickas till inkassobolag, rekommenderar jag att du gör det. Om du hamnar hos inkasso och det då skulle visa sig att du inte har ekonomisk möjlighet att slutbetala skulden i sin helhet, utan behöver exempelvis upprätta en avbetalningsplan hos inkassobolaget, tillkommer ytterligare en uppläggningsavgift på 170 kr (4 §). De flesta inkassobolag tar även en aviseringsavgift på ca 60 kr för avier som skickas ut då man har en avbetalningsplan. Skulle du missa att betala din skuld till inkassobolaget efter deras förfallodatum, riskerar ärendet att skickas vidare till Kronofogden, vilket medför ytterligare kostnader på ca 380 kr (46 § och 48 §).

Sammanfattning

De kostnader som garanterat tillkommer då ett ärende skickas till inkasso ligger mellan
180–240 kr. Utöver dessa tillkommer ränta enligt avtal, eller enligt Räntelagen. Om du skulle missa att betala till inkassobolaget innan deras förfallodatum, kan ytterligare kostnader för Kronofogdens handläggning tillkomma.

Hoppas att detta var ett svar på din fråga, om det är något mer du funderar över är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera här nedan, så besvarar jag den så snabbt som möjligt.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare