vilka konsekvenser får narkotikabrott för arbetsgivare, körkort osv?

Hej! Min bästis blev precis tagen av polisen och fick göra urinprov för droger som hon tror kommer visa positivt på thc. De gjorde även en husrannsakan och fann narkotikaklassat läkemedel och cannabis, som inte var hennes men som hon inte ville berätta vems det var - alltså fick hon ändå ansvaret eftersom att det var hennes lägenhet. Nu undrar jag då vilka följder detta lär ha? Hon är fast anställd som personlig assistent och de hon är mest orolig för är att jobbet ska få veta, att hennes pappa ska få veta och att hon inte kommer få ta körkort. Hon är dessutom 19 år gammal och har tidigare bara suttit i belastningsregistret men eftersom hon var oskyldig så ströks det. Så hur skulle du gissa att detta innebär? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är straffet för narkotikabrott?

Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen ( NSL). Enligt lagen gör den som olovligen innehar, brukar eller tar befattning med narkotika sig skyldig till narkotikabrott. (1§ punkt 6 NSL)

Straffet för normalgraden av narkotika är fängelse i högst 3 år. Är narkotikabrottet att anses som grovt döms istället till fängelse i lägst två år och högst 7 år. (2§ NSL)

Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i lägst 14 dagar och sex månader.

Straffet för ringa narkotikabrott pga eget bruk– brukar dock alltid vara 30st dagsböter.
Dagsböterna ska bestämmas till ett visst antal, där minst är 30st och det hösta antalet är 150 st. Antalet dagsböter bestäms utifrån straffvärdet på brottet. Efter antalet dagsböter bestämts, så skall storleken på dem även bestämmas. Storleken varierar från minst 50 kr till max 1000 kr. Beloppet bedöms efter vad som är skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållande i övrigt. Alltså kan det lägsta dagsbotstraffet utgöra 1500 kr ( 30 x 50), och det högsta kan uppgå till 150 000 ( 150 x 100). Om det finns skäl för det så kan även dagsbotens belopp jämkas (25 kap. 2 § Brottsbalken).

Vad blir straffet i ditt fall?
Eftersom jag inte vet vilket narkotikaklassat läkemedel det är fråga om, eller mängden av läkemedlet och cannabisen är det svårt för mig att bedöma ifall det rör sig om ringa eller normalgraden av brott. Troligtvis rör det sig dock inte om grovt narkotikabrott.
Rör det sig om ringa narkotikabrott brukar som sagt straffet endast bli böter. Är det narkotikabrott av normalgraden så är straffet fängelse i högst 3 år.

När domstolen ska döma vilken påföljd som ska bli aktuell och hur långt straffet ska vara, så gör de en helhetsbedömning och väger in flera olika försvårande och förmildrande omständigheter. Exempel på försvårande och förmildrande omständigheter återfinns i brottsbalkens 29 kap. En förmildrande omständighet är din väninnas ålder (29 kap. 7 § Brottsbalken)

I Sverige finns det en presumtion mot fängelse, och man försöker så långt det är möjligt att undvika fängelse. (30 kap. 4 § Brottsbalken)

Eftersom din väninna endast är 19 år så kommer detta att påverka bedömningen. Det får då nämligen endast dömas till fängelse om det med hänsyn till gärningens straffvärde eller annars finns särskilda skäl för det ( 30 kap. 5 § stycke 2 Brottsbalken)

Skulle det mot förmodan bli fängelse i din väninnas fall så sätts även straffet ned på grund av hennes ålder. Man brukar som tumregel säga att en person på 19 år får en ungdomsreduktion på ca 30-40%.

Andra påföljder som kan bli tillämpliga istället för fängelse är villkorlig dom, skyddstillsyn eller överlämnande till särskild vård (se Brottsbalken 27- 31 kapitel. ) Eftersom din väninna är under 21 år så kan ungdomstjänst även bli tillämpligt ( 32 kap. 2 § Brottsbalken)

Kan man ta körkort om man är dömd för narkotikabrott?
Av din fråga så förmodar jag att din väninna inte har körkort i dagsläget.

För att få körkort krävs ett tillstånd från Transportstyrelsen. Transportstyrelsen har till uppgift att bedöma om personen i fråga är lämpad för att ta körkort (3 kap. 2 § Körkortslagen). Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att personen inte är opålitlig i nykterhänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Trafikverket tar här hänsyn till om personen i fråga har fällts för narkotikabrott. Att det finns en dom för narkotikabrott kan nämligen tyda på att personen inte är pålitlig i nykterhänseende. Dock gör trafikverket alltid hen helhetsbedömning och beaktar alla omständigheter.

Att hon blir dömd till narkotikabrott är alltså en faktor som kan påverka hennes möjlighet att ta körkort.

Vilka konsekvenser får en narkotikadom för jobbet?

Om din väninna blid dömd för narkotika brott så kommer hon att hamna i belastningsregistret. Det är endast vid jobb inom skola och barnomsorg som arbetsgivaren måste kräva ett urdrag ur registrer innan de anställer. Arbetsgivaren kan dock begära att se ett utdrag ur registret innan de anställer någon.
Är hon redan anställd är det inte troligt att de skulle begära ett nytt utdrag ur belastningsregistret, och därför inte få reda på brottet. Jag antar i det följande att hon är tillsvidareanställd.

Skulle hennes arbetsgivare få reda på hennes narkotikabrott, och vilja säga upp henne, så måste det finnas en saklig grund för uppsägning ( 7 § Anställningskyddslagen ).

I vissa fall kan brott som begås utanför arbetsplatsen utgöra saklig grund, om brottet har skadat arbetsgivarens förtroende för arbetstagaren eller skadat utomståendes förtroendet för arbetsgivaren. Det måste dock göras en bedömning av alla omständigheter i det enskilda fallet, och en avvägning mellan din väninnas intresse att få behålla jobbet och arbetsgivarens intresse att säga upp personen ska göras.

Måste föräldrarna få reda på åtalet?
Eftersom en rättegång är offentlig, så finns det inget hinder mot att hennes föräldrar kan ta del av rättegången. De behöver dock inte informeras om att en sådan rättegång pågår, eftersom din väninna är över 18 år.

Lawline RådgivareRådgivare