Vilka inkomster och kostnader beaktas vid fastställande av förbehållsbelopp?

Hej. Jag har så kallad löneutmätning. Min fråga är .... när kronofogden räknar ut hur mycket jag skall få behålla, tar de då hänsyn till sambons inkomster samt hennes egna utgifter såsom amortering av lån osv? Eller tar de ej hänsyn till hennes egna utgifter när de räknar fram våra inkomster? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förbehållsbelopp och normalbelopp

Det belopp som du får behålla av din inkomst vid löneutmätning för att försörja dig själv och din familj (förbehållsbeloppet) beräknas utifrån ett så kallat normalbelopp som Kronofogden fastställt (7 kap. 5 § UB). Normalbeloppet är ett schablonbelopp som varierar om den betalningsskyldige är i ett samboförhållande, har barn eller är ensamstående. Normalbeloppet avser alla normala levnadskostnader utom bostadskostnad.

Vilka inkomster och kostnader beaktas?

Om den betalningsskyldige lever tillsammans med en sambo som har en inkomst tas sambons inkomst med vid beräkningen av förbehållsbeloppet. Därmed kommer ditt förbehållsbelopp att påverkas utifrån din sambos förmåga att bidra till betalningen av familjens gemensamma kostnader och bostadskostnad. Vid beräkningen kommer kostnaderna att fördelas mellan er. Därmed svarar ni för den del av kostnaderna som motsvarar er inkomst i förhållande till era sammanlagda inkomster. Inkomsterna inkluderas i beräkningen efter avdrag för preliminär skatt och kostnad för resor till arbetet. Hänsyn kommer alltså att tas till era inkomster och gemensamma kostnader och bostadskostnad vid beräkningen av förbehållsbeloppet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare