FrågaFAMILJERÄTTFaderskap01/08/2017

Vilka har möjlighet att väcka talan om fastställande av faderskap till ett barn med en ogift mamma?

Hej, mitt ex har nu 1 vecka efter att vi gjort slut sagt att hon är gravid. Vi bodde ihop under 5 månader. Hon vill inte ge mig något bevis över huvudtaget på att hon är gravid men säger att hon kommer föda barnet och jag kommer inte få vara delaktig över huvud taget. Vad har jag för rätt egentligen? har jag rätt till ett faderskapstest eller vårdnad om det nu skulle bevisa sig vara mitt barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast barnet som kan väcka talan om fastställande av faderskap. En mamma som är vårdnadshavare får dock även föra barnets talan (FB 3:5). Du som anser sig vara pappa till ett barn som är fött av en ogift mamma har således inte möjlighet att själv väcka en talan om fastställande av faderskap. Du kan dock vända sig till Socialnämnden som kan väcka talan för barnets räkning, oberoende av mammans uppfattning.

_______________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare