Vilka förutsättningar måste vara uppfyllda för att brottet grooming ska föreligga?

Vad är preskribitionstiden för grooming? Börjar preskribitionstiden räknas från det att den utsatta fyllt 18 år? Vad krävs för att kunna dömmas för grooming, räcker det inte med att säga att man har haft sex med minderåriga och/eller ska göra det? Sen vilket år krävs det bara att man säger att man ska kontakta minderåriga/träffa minderåriga i sexuellt syfte för att kunna bli dömd för grooming utan att behöva fullborda gärningen? Om någon sagt för länge sedan att han ska ha sex med minderåriga eller haft det när det enligt lag krävdes att han även gjorde det han hotade med , är det den lagstiftningen som gällde då han sa det som man ska gå efter om man skulle anmäla honom idag eller ska man gå efter nuvarande lagstiftning som säger att det räcker med att endast säga att man ska göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag delar upp dina delfrågor i rubriker och underrubriker för pedagogikens skull.

Vad krävs för att en ska kunna dömas för "grooming"?

I 6 kap. 10 a § brottsbalken (BrB) stadgas att: "Den som, i syfte att mot ett barn under femton år begå en gärning för vilken straff föreskrivs i 4, 5, 6, 8 eller 10 §, föreslår en träff eller stämmer träff med barnet, döms för kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte till böter eller fängelse i högst två år. SFS 2017:1068."

Syfte?

Gärningen, alltså den föreslagna/stämda träffen med barnet ska ske i syfte att mot barnet begå något av brotten våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering eller sexuellt ofredande. Brottet anses vara fullbordat, trots att något sexualbrott av nyss nämnt slag inte kommit till stånd, förutsatt givetvis att de övriga rekvisiten i 6:10 a BrB är uppfyllda. Syftet måste föreligga precis vid tidpunkten när träffen föreslagits eller stämts, inte senare. Ifall gärningspersonen ångra sig och avbryta sina planer efter det att samtliga brottsrekvisit uppfyllts, ses det ändå som ett fullbordat brott men det kan påverka påföljden i förmildrande riktning. Det problematiska är att bevisa gärningspersonens syfte; enligt propositionen avgörs syftet från en helhetsbedömning: den avtalade mötesplatsen, parternas relation till varandra, åldersskillnaden mellan dem, frågan hur de har kommit i kontakt med varandra och innehållet i den tidigare kommunikationen kan vara av betydelse (Prop. 2008/09:149 s. 46.).

Att föreslå/stämma träff med barnet?

Det spelar ingen roll om det är gärningspersonen eller barnet som tar initiativet och föreslår en träff. En kan också tänka sig att det är oklart vem som varit initiativtagare. För att ha stämt träff med barnet krävs inte heller att det kan styrkas en gemensam viljeriktning att mötas. Det har därför ingen betydelse om barnet aldrig haft för avsikt att inställa sig till någon träff (prop. 2016/17:214 s. 13). Vidare är bestämmelsen teknikneutral - den omfattar kontakt som syftar till sexualbrott vid såväl fysiska möten som vid möten via tekniska hjälpmedel. Exempel på detta är att kontakten sker genom telefon/internet och att träffen sker på ett chattforum. Kravet är endast att förslaget är konkret och preciserat – det räcker inte med ett allmänt uttryckt önskemål om fortsatt kontakt.

Uppsåt/avsikt?

Kravet på uppsåt/avsikt i form av syfte att begå en gärning för vilken straff föreskrivs i 6:4–6, 8 §§ eller 10 § BrB innebär som skrivet ett krav på direkt uppsåt. För de andra rekvisiten är även andra former av uppsåt tillräckliga för ansvar. Ett exempel på detta är att det enligt 6 kap. 13 § BrB föreligger ansvar även för den som inte haft uppsåt men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern (15 år).

--> Samtliga rekvisit ska vara uppfyllda för att gärningspersonen ska kunna dömas för brottet grooming. Det räcker alltså inte enbart att säga att en ska ha samlag med minderåriga - det måste vara riktat mot ett barn i varje enskilt fall och gärningspersonen måste ha stämt träff med barnet i detta syfte.

Vad är preskriptionstiden för brottet?

Preskriptionstiden för brottet grooming börjar gälla när brottet begåtts (35 kap. 4 § första stycket brottsbalken), till skillnad från bland annat våldtäkt där preskriptionsbrottet börjar löpa när målsägandet fyllt 18 år ( 35 kap. 4 § andra stycket BrB). Preskriptionstiden är 5 år då straffet för grooming blir 2 års fängelse.

Vad gäller ifall gärningen omfattas av den dåvarande lagen?

Brottet kontakt med barn i sexuellt syfte tillkom år 2009. Det fanns inte någon motsvarande bestämmelse tidigare, även om det var tänkbart att en del av gärningarna kunde utgöra försök eller förberedelse till andra brott.

År 2017 ändrades straffansvaret för kontakt med barn i sexuellt syfte så att ansvar inträder redan när någon föreslår en träff för ett barn under femton år eller stämmer träff med barnet i syfte att begå en gärning som omtalas i de nämnda brottsparagraferna. Det krävs inte längre någon ytterligare åtgärd som är ägnad att främja att en sådan träff kommer till stånd. Vidare ändrades brottsrubriceringen från kontakt med barn i sexuellt syfte till kontakt för att träffa ett barn i sexuellt syfte. Samtidigt höjdes maximistraffet från fängelse i ett år till fängelse i två år.

Inom svensk straffrätt är legalitetsprincipen en stark rättsprincip. Legalitetsprincipen innefattar ett retroaktivitetsförbud: ingen får straffas för en handling som vid tidpunkten inte var uttryckligen förbjudet i lag (2 kap. 10 § regeringsformen). Det är alltså reglerna som gällde vid tidpunkten för gärningens utförande som är relevanta för frågan om vilken/vilka lagbestämmelse/-r som blir tillämpliga.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare