FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal10/07/2018

Vilka formkrav krävs vid fastighetsöverlåtelse?

Hej

Mina föräldrar börjar bli till åren och vill överlåta sommarstugan till sina tre söner.

Vad gäller och hur ska dom göra för att allt ska bli korrekt? Skriver man någon sorts kontrakt på det? Finns det färrdiga mallar som dom kan använda?

Jag har även för mig att vi söner måste söka lagfarten för fastigheten, blir det 1/3 var, stämmer det?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att dina föräldrar vill ge bort fastigheten som en gåva. Ifall det är så att dina föräldrar istället ska sälja fastigheten till er kan svaret bli lite annorlunda. Jag kommer först att redogöra för vilka regler det finns gällande överlåtelse av fastighet och sedan svara på frågan som rör lagfart. På slutet kommer jag att skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på dina frågor.

Eftersom din fråga rör överlåtelse av fastighet blir Jordabalken tillämplig.

Vad gäller vid överlåtande av fastighet?

När man ger bort en fastighet som gåva blir samma formkrav som vid köp av fastighet tillämpliga, se JB 4 kap. 29 §. Vid överlåtelse av fastighet är det ett krav att man upprättar ett skriftligt kontrakt, se JB 4 kap. 1 §. Det skriftliga kontraktet måste innehålla följande för att vara giltigt:

1. Underskrift av säljaren och köparen. I ditt fall underskrift av din/dina föräldrar beroende på vem som har lagfart och av dig och dina bröder.

2. Uppgifter om den summa pengar som fastigheten överlåts för. Ifall det är en gåva så får ni skriva det och att summan är på 0kr.

3. En förklaring av säljaren (din/dina föräldrar) att fastigheten överlåts på köparen (dig och dina bröder).

Upprättar ni ett kontrakt som innehåller alla dessa uppgifter så kommer överlåtelsen av fastigheten vara giltig. Om ni behöver mer hjälp att upprätta ett köpekontrakt så kan ni alltid höra av er till Lawlines juristbyrå, läs här.

Delad lagfart

Efter att ni skrivit på kontraktet måste du och dina bröder söka lagfart inom 3 månader, se JB 20 kap. 2 § . Ni skickar in er ansökan om lagfart till Lantmäteriet vilket kostar 825kr, läs här. I ansökan ska ni ange hur stor andel av fastigheten som varje person har förvärvat, se JB 20 kap. 5 § . Där kan ni då ange 1/3 var. För att underlätta processen rekommenderar jag er att ni ber två vittnen skriva under överlåtelsekontraktet för fastigheten. De ska skriva på och styrka att det är överlåtarens underskrift (din/dina föräldrars). Detta gör att lagfartsprocessen kommer att gå snabbare, se JB 20 kap. 7 §.

Sammanfattning

För att överlåtelsen av fastigheten ska vara giltig krävs att dina föräldrar och du och dina bröder skriver på ett kontrakt. Kontraktet måste även innehålla en uppgift om köpesumman och en förklaring av dina föräldrar att de överlåter fastigheten på dig och dina bröder. För att underlätta lagfartsprocessen rekommenderar jag er även att ha med två vittnen som skriver under kontraktet och intygar att det faktiskt är dina föräldrars underskrifter. Sedan måste du och dina bröder skicka in en lagfartsansökan till Lantmäteriet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen. Om ni behöver hjälp med att upprätta köpekontrakt kan ni höra av er till Lawlines juristbyrå för hjälp, läs här.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare