Vilka formkrav finns det vid upprättande av testamente?

Hej min bror dog 2013 och min svägerska har börjat prata om arv efter henne. De hade inga barn, svägerskan har ingen släkt kvar i livet. Vi är tre syskon kvar efter att min bror gått bort. Vid sin bortgång vill hon att jag och någon organisation ska ha kvarlåtenskapen. Hon vill inte ge något till mina övriga syskon, det är hon bestämd på. En av mina syskon har ingen kontakt med henne sedan min bror dog. Vad jag förstår måste hon upprätta ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

Hur ska din svägerska gå tillväga för att förvalta sitt arv?

Eftersom din svägerska inte har några egna barn så är hon helt fri att själv bestämma hur hon önskar disponera sitt arv. Detta gör hon genom att upprätta ett testamente där hon anger hur hon efter hennes bortgång önskar att arvet efter henne ska disponeras.

Vilka formkrav finns det vid upprättande av testamente?

För att ett testamente ska bli giltigt så finns det vissa formkrav som behöver vara uppfyllda. Som utgångspunkt ska testamentet upprättas skriftligt och även bevittnas av två personer som också skriver under handlingen (10 kap. 1 § första stycket ÄB). De personerna som bevittnar detta ska vara över 15 år gamla och får inte heller stå med som testamentstagare i testamentet (10 kap. 4 § ÄB).

Om din svägerska önskar få hjälp med att upprätta ett testamente är hon välkommen att vända sig till våra duktiga jurister på lawline för detta. Du finner ett formulär för tidsbokning här.

Jag hoppas att detta gav dig lite mer information och svar på dina frågor samt att mitt svar var till hjälp!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare