FrågaEKONOMIÖvrigt31/12/2020

Vilka dokument krävs för överföring från utomlands?

Hej,

Jag kommer att ta emot stor pengar från Tyskland, jag undrar om det bör finnas vilka dokumenter.

Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vad det är för pengar. Gällande vanliga överföringar eller gåvor finns ingen skatteskyldighet i Sverige.

Skatteverket

Om summan i ditt fall överstiger 150 000 kr, har du en uppgiftsskyldighet enligt 23 kap. 1 § skatteförfarandelagen (SFL). Du behöver lämna uppgifter till Skatteverket om:

* betalningens belopp i använd valuta
* betalningsdatum
* valutakod
* vilket land som betalningen kommer från.

För uppgifter om betalningar från utlandet använder uppgiftslämnaren kontrolluppgiften "KU 80 – Betalning från utlandet" (SKV 2329).

Banken

Sveriges banker har strikta regler gällande insättningar/överföringar där de kräver underlag på var pengarna kommer ifrån. Jag skulle därför rekommendera att du besöker din bank och informerar om att du inväntar en större summa på kontot och även visa upp underlag på var pengarna ursprungligen kommer ifrån. Exempel på dokument kan vara ett testamente, köpekontrakt, lönespecifikationer etc. Om inget eller svaga dokument finns har banken rätt att stoppa överföringen från utlandet.

Sammanfattning

Om du har en uppgiftsskyldighet behöver du lämna uppgifter till Skatteverket avseende summan. Jag hänvisar dig vidare till Skatteverket för vidare information kring vilken blankett du ska fylla i.

När du informerar din bank om överföringen på summan från utlandet till ditt konto, behöver du visa upp underlag på var pengarna ursprungligen kommer ifrån. Min rekommendation är att du visar upp ett underlag till din bank. Därefter bör det inte vara några problem att få in pengarna på ditt konto.

Återkom gärna vid fundering, annars önskar jag dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare