Vilka dokument behöver jag för att styrka skilsmässan i det land vi gifte oss?

Hej! Jag gifte mig i ett land i Europa men som ej ingår i EU. Vi har skiljt oss här i Sverige nu. Vad för typ av dokument behöver vi uppvisa i landet där vi gifte oss för att skilja oss där?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svensk domstol kan efter ansökan pröva äktenskapsmål. Vid prövningen tillämpar domstolen svensk lagstiftning och således är det reglerna i äktenskapsbalken som aktualiseras, se 3 kap. 4 § Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap.

Min uppfattning av din fråga är att tingsrätten redan beslutat om äktenskapsskillnad och frågan är således om domen kommer erkännas av den främmande stat där ni gifte er. Svaret på denna fråga är att det helt enkelt beror på vilket land som åsyftas. Utgångspunkten i Sverige är att beslut om äktenskapskillad som meddelas av en främmande stat erkänns. Det omvända gäller dock inte, dvs. att en skilsmässa beslutat av svensk domstol inte erkänns av alla stater.

På frågan om vilken typ av dokumentation du behöver för att styrka skilsmässan, skiljer sig åt beroende på vilket land det är. Vissa länder kräver enbart beslutet i original eller kopia, medan andra kräver ytterligare handlingar såsom personbevis. Du bör ta kontakt med myndigheterna i det aktuella landet, eller ta kontakt med ambassaden i fråga.

Har du fler frågor är du välkommen att åter vända dig till oss Lawline.

Vänligen,

Lina SalemRådgivare