Vilka åtgärder kan jag vidta för att rätta till felaktiga fakturor och att få ersättning för eventuell ekonomisk skada orsakad av förlorad data?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Jag förstår att du har stött på flera problem med din teleoperatör både när det gäller felaktiga fakturor och förlorade data på OneDrive. Jag ska försöka ge dig vägledning om vad du kan göra härnäst.
Angående de felaktiga fakturorna
Det verkar som att Telia har gjort flera felaktiga faktureringar under en längre period, och det är bra att du har fått kreditfakturor för de felaktiga beloppen. Men det kan även vara bra att säkerställa att det inte föreligger några ytterligare fakturafrågor som kan påverka ditt företag. Mitt råd är att gå igenom alla fakturor för att säkerställa att allt är korrekt och att det inte finns några ytterligare obetalda belopp.
Eftersom Telia rättar till felen varje gång du påtalar detta, är det svårt att hävda att det rör sig om ett avtalsbrott där du lidit någon form av ekonomisk skada. Däremot kan det vara en väldigt jobbig situation för er att hela tiden behöva hålla koll och säkerställa att allt är korrekt.
Om Telia fortsätter att skicka ut felaktiga fakturor, och om det blir för betungande att hela tiden behöva hålla koll på deras fakturering, kan det vara dags att överväga att byta leverantör. Detta kan vara särskilt aktuellt om det inte bara handlar om fakturering utan även om den service och support inte lever upp till er standard.
Förlust av data på OneDrive:
Att din data på OneDrive förlorades är givetvis en stor olägenhet. Det verkar som att detta inträffade vid ett tillfälle, och vi får hoppas att det var en engångsföreteelse som inte kommer att upprepas. Om kontot däremot stängdes ner under en längre period och detta påverkade ert företag i stor utsträckning, eventuellt med ekonomisk skada som följd, kan det finnas möjlighet att få någon form av ekonomisk kompensation. Det kan vara bra att undersöka om ert företag har en företagsförsäkring som skulle kunna täcka de kostnader som uppstått till följd av detta.
Har ditt företag ingen företagsförsäkring är en möjlighet att begära skadestånd från motparten. För att få erhålla skadestånd till följd av kontraktsbrott krävs att man lidit en ersättningsgill skada. För att en skada ska vara ersättningsgill krävs att det föreligger adekvat kausalitet mellan skadan och den handling som skett. Med adekvat kausalitet förstås att skadan uppstått som en naturlig och förutsägbar konsekvens av handlingen.
Det finns olika skadetyper inom ersättningsrätten, den som är relevant i detta sammanhanget är den rena förmögenhetsskada. Det innebär att skadan inte kan härledas till sak- eller personskada (1 kap. 2 § skl). Rena förmögenhetsskador ersätts som huvudregel enbart om skadan uppkommit till följd av brott (2 kap. 2 § skl), men kan även ersättas vid kontraktsbrott (jfr 1 kap. 1 § skl).
Bedömningarna som företas i dessa sammanhang är omfattande och omfattar många olika aspekter av situationen, såsom avtalets utformande. Det är därför svårt för mig att utifrån din fråga meddela huruvida det föreligger skadeståndsansvar till följd av kontraktsbrottet.
Vidare åtgärder:
Lämpligast är att alltid vid tvister kontakta motparten och försöka arbeta fram en lösning. Mitt råd till dig är inledningsvis att begära en formell förklaring från Telia där de förtydligar exakt vad som orsakade avstängningen av kontot och förlusten av din data. Det kan vara bra att be om en skriftlig bekräftelse på vad som har hänt och varför. Om avstängningen medfört ekonomisk skada för ditt företag kan du överväga att kräva ersättning. Det är viktigt att du dokumenterar allt som har hänt och framställer en tydlig begäran om kompensation, beroende på hur skadan varit.
Om Telia fortsätter att vägra ge dig en tillfredsställande förklaring eller lösning, kan det vara svårt att fortsätta en affärsrelation med dem och det kan därför vara en god ide att byta till en leverantör med bättre kundtjänst, förutsatt hur avtalet mellan er två är utformat.
Jag hoppas detta ger dig en bättre förståelse för dina alternativ.
Om du har ytterligare frågor eller behöver mer hjälp, tveka inte att höra av dig.