FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/12/2024

Vilka åtgärder kan jag vidta för att rätta till felaktiga fakturor och att få ersättning för eventuell ekonomisk skada orsakad av förlorad data?

Hej!En kort summering vad som hänt:Mitt företag skrev avtal med Telia som skulle starta 25/3-24 i det skulle bl.a ett gratis Microsoft 365 inkl One drive skulle ingå och det fick tillgång till redan i nov.-23.Men i jan.-24 fick jag en faktura på M365 x4st det trodde jag var för perioden nov. - 25/3-24 och betalade den.Men i feb.fick jag en till faktura m365 x 4st.Och frågade då varför jag fick dessa och svaret var det blivit fel och jag en kredit faktura.I mars kom ytteligare en faktura och då fick jag svar att det var system fel och Telia skulle ta bort detta och jag fick kredit faktura på det. Men i april-24 kom en till faktura och efter påpekan så fick jag kredit faktura på den också. I aug.försvann M365 och all(119 Gb) data jag hade på One Drive!Då fick jag kontakt med en tekniker på Telia som försökte återställa datan men det gick inte det var bort förevigt!Kontot hade avslutats av en suporter på Telia och det var gjort av misstag och kunde hänvisas till den mänskliga faktorn enligt Telia.Nu har jag försökt få en förklaring på vad det var som gjorde att kontot blev avstängt,ansvarig på Telia Vägrar svara på mina mail mu,då hon tydligen tycker att jag fått en förklaring genom att det var den mänskliga faktorn??Jag har även försökt få förklaring från supporter,men det är locket på där och förmodligen på hela Telia ang det här!Kan ni hjälpa mig ang detta?Jag har mail kopior från supporter,ansvarig på Telia och kopior på fakturor,avtal mm.mm att tillgå.Mvh Pelle A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Jag förstår att du har stött på flera problem med din teleoperatör både när det gäller felaktiga fakturor och förlorade data på OneDrive. Jag ska försöka ge dig vägledning om vad du kan göra härnäst.


Angående de felaktiga fakturorna
Det verkar som att Telia har gjort flera felaktiga faktureringar under en längre period, och det är bra att du har fått kreditfakturor för de felaktiga beloppen. Men det kan även vara bra att säkerställa att det inte föreligger några ytterligare fakturafrågor som kan påverka ditt företag. Mitt råd är att gå igenom alla fakturor för att säkerställa att allt är korrekt och att det inte finns några ytterligare obetalda belopp.


Eftersom Telia rättar till felen varje gång du påtalar detta, är det svårt att hävda att det rör sig om ett avtalsbrott där du lidit någon form av ekonomisk skada. Däremot kan det vara en väldigt jobbig situation för er att hela tiden behöva hålla koll och säkerställa att allt är korrekt.


Om Telia fortsätter att skicka ut felaktiga fakturor, och om det blir för betungande att hela tiden behöva hålla koll på deras fakturering, kan det vara dags att överväga att byta leverantör. Detta kan vara särskilt aktuellt om det inte bara handlar om fakturering utan även om den service och support inte lever upp till er standard. 


Förlust av data på OneDrive:

Att din data på OneDrive förlorades är givetvis en stor olägenhet. Det verkar som att detta inträffade vid ett tillfälle, och vi får hoppas att det var en engångsföreteelse som inte kommer att upprepas. Om kontot däremot stängdes ner under en längre period och detta påverkade ert företag i stor utsträckning, eventuellt med ekonomisk skada som följd, kan det finnas möjlighet att få någon form av ekonomisk kompensation. Det kan vara bra att undersöka om ert företag har en företagsförsäkring som skulle kunna täcka de kostnader som uppstått till följd av detta.


Har ditt företag ingen företagsförsäkring är en möjlighet att begära skadestånd från motparten. För att få erhålla skadestånd till följd av kontraktsbrott krävs att man lidit en ersättningsgill skada. För att en skada ska vara ersättningsgill krävs att det föreligger adekvat kausalitet mellan skadan och den handling som skett. Med adekvat kausalitet förstås att skadan uppstått som en naturlig och förutsägbar konsekvens av handlingen.

Det finns olika skadetyper inom ersättningsrätten, den som är relevant i detta sammanhanget är den rena förmögenhetsskada. Det innebär att skadan inte kan härledas till sak- eller personskada (1 kap. 2 § skl). Rena förmögenhetsskador ersätts som huvudregel enbart om skadan uppkommit till följd av brott (2 kap. 2 § skl), men kan även ersättas vid kontraktsbrott (jfr 1 kap. 1 § skl).


Bedömningarna som företas i dessa sammanhang är omfattande och omfattar många olika aspekter av situationen, såsom avtalets utformande. Det är därför svårt för mig att utifrån din fråga meddela huruvida det föreligger skadeståndsansvar till följd av kontraktsbrottet. 


Vidare åtgärder:

Lämpligast är att alltid vid tvister kontakta motparten och försöka arbeta fram en lösning. Mitt råd till dig är inledningsvis att begära en formell förklaring från Telia där de förtydligar exakt vad som orsakade avstängningen av kontot och förlusten av din data. Det kan vara bra att be om en skriftlig bekräftelse på vad som har hänt och varför. Om avstängningen medfört ekonomisk skada för ditt företag kan du överväga att kräva ersättning. Det är viktigt att du dokumenterar allt som har hänt och framställer en tydlig begäran om kompensation, beroende på hur skadan varit.


Om Telia fortsätter att vägra ge dig en tillfredsställande förklaring eller lösning, kan det vara svårt att fortsätta en affärsrelation med dem och det kan därför vara en god ide att byta till en leverantör med bättre kundtjänst, förutsatt hur avtalet mellan er två är utformat.


Jag hoppas detta ger dig en bättre förståelse för dina alternativ. 


Om du har ytterligare frågor eller behöver mer hjälp, tveka inte att höra av dig.

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Avtalsrätt och Avtal? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning