Vilka argument finns det för att ej Successionsrätten ej skall gälla ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Testamente kan påverka den legala arvsordningen

Du undrar vilka argument det finns för att successionsrätten inte ska gälla. Jag vet inte om det är det du frågar efter, men genom testamente finns möjlighet att avvika från den legala arvsordningen. Vem som har rätt att upprätta ett testamente framgår av 9 kap 1 § Ärvdabalken (här). Formkraven för testamente framgår av 10 kap Ärvdabalken (här).

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor rörande testamente eller den legala arvsordningen, eller andra juridiska frågor, får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare