Vilka är mina rättigheter och skyldigheter då jag är misstänkt för brott?

Hej! Mitt namn är X och bor i Y. Jag är Z år gammal och är inte dömd sedan tidigare. Jag söker rådgiving hos er då i veckan jag blev uppringd av polisen där de vill jag kommer in för ett förhör angående ringa narkotika brott. Detta kom som en chock för mig då jag inte vet vad detta handlar om och jag har heller inte blivit tagen av polisen med narkotika på mig eller visat positivt på urinprov. Det jag undrar över är mina rättigheter. Har jag rätt till advokat under förhöret? Enligt henne jag pratade med har jag inte rätt till offentlig försvarare. Måste jag lämna urinprov under förhöret? Tycker det är väldigt integritetskränkande och även att jag inte har en susning varför de vill ha mig inne på förhör då jag inte gjort någonting. Vad ska jag tänka på och vad förväntas komma på detta förhör? Datum för förhöret är 22/8. Hoppas ni kan hjälpa mig med mina rättigheter och vad som komma skall och om jag ska anlita en försvarare inför detta förhör då jag själv saknar kunskap om lagen och även vad som de får eller inte får göra. Med vänlig hälsning, X!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förstår att det är en jobbig situation som du hamnat i, och att det är svårt att veta hur du ska hantera den och vad du bör och ska göra. Jag ska göra mitt bästa för att på ett tydligt sätt försöka  bringa klarhet i vad du har för rättigheter och skyldigheter nedan. Framförallt är rättegångsbalken (RB) den lag som reglerar vad som gäller i ditt fall, men också narkotikastrafflagen och polislagen.

Rätt till offentlig försvarare

Du kommer under förhöret att få möjlighet att lämna din berättelse om det inträffade och din inställning till det du är misstänkt för, och då kunna säga att du menar på att du är oskyldig och att du inte förstår varför du har blivit kallad till ett förhör. Du har rätt att begära att en advokat närvarar vid förhöret och också rätt att inte uttala dig, huruvida du får betala försvararen själv eller om du har rätt till offentlig försvarare är tyvärr inte någonting jag med säkerhet kan svara på, då det är tingsrätten som gör en prövning av om du har rätt till det. Beroende på bland annat din inkomst och omständigheterna kring brottet kan staten stå för kostnaden för din försvarare. Jag kan dock gå igenom den relevanta paragrafen, så att du förhoppningsvis själv kan skapa en första uppfattning av om du tror att du kommer att ha rätt till offentlig försvarare eller ej.

Paragrafen som reglerar rätten till offentlig försvarare är 21 kap. 3 a § RB, som stadgar att, då du som misstänkt är anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.

Offentlig försvarare skall därutöver förordnas (1) om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet; (2) om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller (3) om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör.

Utifrån den paragrafen borde vi kunna göra en bedömning av om du har rätt till offentlig försvarare eller ej. Jag utläser det som att du inte sitter anhållen eller häktad (d.v.s. att du inte är frihetsberövad), varför du inte kan få det förordnat med stöd av första meningen. För ringa narkotikabrott kan du dömas till böter eller fängelse i max sex månader (2 § Narkotikastrafflag), varför du inte heller kan få det förordnat m.h.a. andra meningen. Större chans är det att du kan få det förordnad med stöd av det andra stycket, framförallt genom den andra eller tredje punkten eftersom utredningen kring ringa narkotikabrott troligen inte är så omfattande att du bedöms ha rätt till ersättning m.h.a. punkt 1. Bedömningen av om det ska förordnas ligger dock, som skrivet ovan, på tingsrätten.

Plikt att medverka på förhör

Alla som kan antas lämna upplysningar av betydelse i förhållande till ett brott kan bli kallade till förhör (23 kap. 6 § RB). Det finns i Sverige en allmän skyldighet att medverka till förhör vid kallelse, och om du inte dyker upp kan du få böter (23 kap. 6 a § RB) eller bli hämtad till förhöret (23 kap. 7 § RB).

Skyldighet att lämna urinprov

Beträffande polisens behörighet att kräva urinprov är något som omfattas av begreppet kroppsvisitation/kroppsbesiktning. “Kroppsbesiktning” är en undersökning av människokroppens yttre och inre och innefattar att prover kan tas och undersöks, såsom urinprov. För att polisen ska kunna kräva urinprov krävs det att en s.k skälig misstanke finns, och att det misstänkta brottet kan leda till fängelse, vilket ringa narkotikabrott kan göra (28 kap. 12 § RB). För att en skälig misstanke ska finnas krävs att polisen observerat något konkret eller kan presentera något av substans som tyder på att du gjort dig skyldig till brott. Som huvudregel ska ett ingripande dessutom motiveras och dokumenteras och ske i proportion till misstanken (27 § 4 st polislagen, 28 kap. 13 § RB). Polisen ska med andra ord inte ingripa mer än vad som är nödvändigt. Sammanfattningsvis kan alltså polisen kräva att du lämnar ett urinprov vid misstanke om brotten bruk av narkotika, om det finns skälig misstanke och är proportionerligt.

Saker som skulle kunna vara bra att tänka på

Du som misstänkt har rätt att inte medverka till utredningen av det brott som du är misstänkt för, vilket innebär att du till exempel kan välja att inte besvara polisens frågor under förhören. Jag råder dig också att be polisen förtydliga dina rättigheter som misstänkt och förklara vad dessa innebär, och berätta för dig om just din process.

Hoppas att du fick svar på din fråga, vet lite mer om dina rättigheter och skyldigheter och att allting löser sig. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga! Om du inte skulle förordnas en offentlig försvarare, och din ekonomi tillåter, skulle jag dock också råda dig att kontakta en advokat, så att du får den hjälp som du behöver i hela processen.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare