Vilka är bröstarvingar

Hej, Jag undrar om en ensamma staende man som aldrig varit gift eller har nagra egna barn. Bara syskon och syskonbarn. Ar nagon da brostarvinge?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga rör arvsrätt och det regleras i ärvdabalken (ÄB).

Med bröstarvinge avses arvlåtarens avkomlingar, dvs barn, barnbarn etc, 2:1 ÄB. Syskon och syskonbarn är således inte bröstarvingar, men de kan ändå ärva den ensamstående mannen. Om arvlåtaren inte har några bröstarvingar, får arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet. Om föräldrarna inte är vid livet så går arvet istället till arvlåtarens syskon och deras barn, 2:2 ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Amani AliRådgivare