Vid vilken tidpunkt blir ett arv giftorättsgods

Hej, vad avgör om ett arv ingår i giftorättsgodset vid en skilsmässa: -tidpunkten då den som lämnar efter sig arvet avled, eller -tidpunkten då bodelningen är färdig & arvet delas ut? Dvs om inget finns skrivet ang. enskild egendom i testamentet. Dvs förväntat arv som vid skilsmässoansökan ej ens är handlagt hos bodelningshandhavaren. Tacksam för svar 🥀

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tidpunkten för vad som ska tas med i bodelningen är egendomsförhållandet som förelåg när ansökningen av skilsmässan gjordes (9 kap. 2 § första stycket ÄktB). När det kommer till arvet har Högsta domstolen i ett äldre avgörande (NJA 1992 s. 294) fastställt att ett arv ska anses utgöra giftorättsgods vid den tidpunkt då personen avlidit. Med andra ord ska arvet ingå i bodelningen om personen som arvet kommer ifrån avled innan fråga om äktenskapsskillnad väcktes.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare