Vid utmätning presumeras den skuldsatte vara ägare till egendom i hens besittning

Jag har skulder som snart går till inkasso och sen kfm. Jag har liten inkomst i form av aktivitetsersättning. Bor med min sambo i ett hus som enbart hen äger och betalar. Hen äger och betalar även 2 bilar. En använder hen till jobb (2 timmars pendling obekväma tider utan kollektiv möjlighet/dag).

och en använder jag för att lämna barn på förskola (Bor på landet utan kollektivt).

Kan kfm utmäta hens hus samt bilar?

Barnen har sparande som sambon betalar, det står i sambons namn. Kan kfm utmäta det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika regler beroende på vilken typ av egendom

Det finns olika regler för hur utmätning ska gå till beroende på vad det är för slags egendom. Man har i utsökningsbalken vissa regler för utmätning av s.k. lös egendom och andra regler för utmätning av fast egendom. Med fast egendom menar man den jord ni äger och de hus som står på den jorden. Lös egendom är helt enkelt all egendom som inte är fast.

Utmätning av bilarna och annan lös egendom

Ifall du skulle bli föremål för utmätning av kronofogden finns det vissa s.k. presumtionsregler som de använder sig av i sitt utmätningsförfarande av lös egendom. Med presumtionsregler menar man att man antar att en viss person är ägare till egendomen baserat på vem som har den i sin besittning. Att ha något i sin besittning betyder lite förenklat att man har tillgång till/kontroll över egendomen. Som exempel kan nämnas egendom som finns i huset man bor i eller i ett bankfack som man har tillgång till. Denna presumtion kan sedan brytas genom att man visar att en annan person är ägaren. Om den som ska utmätas bor med en sambo och man har egendomen i gemensam besittning är presumtionen att det är den som ska utmätas som är ägare (4 kap 19 § utsökningsbalken). Med gemensam besittning menas att båda du och din sambo har tillgång till/kontroll över egendomen. Det är dock möjligt att bryta presumtionen och visa att antingen egendomen är samägd eller att det är sambon som är ägaren. "Beviskraven" för att egendomen ska anses vara samägd eller för att den ska anses tillhöra din sambo är dock olika högt ställda. För att bryta presumtionen och göra gällande att egendomen är samägd krävs endast att det görs sannolikt att egendomen är samägd. Det måste alltså framstå som troligare att egendomen är samägd än att den är din. För att bryta presumtionen och göra gällande att det är din sambo som äger egendomen är dock beviskravet högre ställt. Det måste då framgå att egendomen tillhör din sambo.

Ifall kronofogden kommer och gör en utmätning hemma hos er kommer de alltså att utgå från att du är ägare till allt du har besittning till. Detta omfattar alltså även bilarna. Ni måste då visa att din sambo är ägare eller göra gällande att egendomen är samägd. Om din sambo står som ägare på bilarna, samt ni kan visa köpekontrakt eller dylikt borde det räcka för att visa att det är hen som är ägaren. Att ni har olika inkomstförhållande är också något som ni skulle kunna försöka använda som argument för att visa att egendomen tillhör din sambo. Ifall din inkomst är liten är ju det något som kan tyda på att du inte hade råd att köpa bilarna.

När det kommer till de sparade pengarna har du dem inte i din besittning. Du har inte tillgång till eller kontroll över pengarna. Det finns alltså ingen presumtion att du är ägare utan om kronofogden vill utmäta pengarna måste de visa att det är du som är ägaren (4 kap 17 § utsökningsbalken).

Utmätning av huset inte möjligt

Reglerna för utmätning ser lite annorlunda ut vid utmätning av fast egendom. Här finns inga presumtionsregler utan kronofogden får endast utmäta fastigheten om de kan visa att det är du som är ägaren (4 kap 24 § utsökningsbalken). I och med att det är din sambo som är ägaren kommer huset alltså inte kunna utmätas för dina skulder.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare