Vid köp av fastighet finns formkrav för att avtalet ska vara bindande, en budgivning är inte bindande för säljaren

Hej!

Det är så att min mor budat på en sommarstuga och vunnit budgivningen. Hon ville besiktiga huset (utöver den besiktningen säljaren redan gjort). Besiktningen bokades och kontraktsskrivning bestämdes till dagen efter besiktningen. Säljaren var helt med på detta. Efter att besiktningen blivit gjord och min mamma fått betala 10 000kr för denna, backade säljaren ur. Så nu till min undran; finns det någon som helst möjlighet att min mamma kan få ersättning för den skada hon blivit åsamkad?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om vad som gäller vid köp av fastighet finns i jordabalken (JB) 4 kap.

Krav på en skriftlig köpehandling vid köp av fastighet
Som utgångspunkt ska alla avtal hållas, även de som är muntliga. När det gäller fastighetsköp finns det dock en del formkrav för att avtalet ska vara bindande för säljaren och köparen. Bland annars krävs att avtalet om köp av fastigheten ingås genom en skriftlig köpehandling, JB 4 kap 1 §1 st. Som jag förstår det har din mamma och säljaren inte skrivit på någon köpehandling då det var planerat att göras dagen efter besiktningen.

Eftersom ingen köpehandling har skrivits på så har de inte ingått något bindande avtal om att din mamma ska få köpa sommarstugan.

En budgivning är inte bindande för säljaren. Det innebär att säljaren inte måste sälja till din mamma trots att hon vann budgivningen.

Sammanfattningsvis har din mamma och säljaren inte ingått något bindande avtal om att din mamma ska köpa fastigheten. Eftersom det inte finns något bindande avtal är säljaren inte skyldig att sälja sommarstugan till din mamma. Tyvärr innebär detta att din mamma inte heller har någon möjlighet att få ersättning för kostnaden för besiktningen eftersom säljaren inte har brutit mot något avtal.

Vid ett framtida köp av fastighet rekommenderar jag att ni skriver in en klausul i köpehandlingen om besiktning. Exempelvis att om besiktningen visar något speciellt fel så ska köparen har rätt till prisavdrag, avhjälpande, hävning eller liknande. Ni kan få ytterligare råd och hjälp av Lawlines jurister genom att boka en tid här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare