Vi vill inte att särkullbarnet ska ärva direkt, kan vi göra något?

Hej jag undrar vad dom händer med alla saker i vårat hus om min man går bort?vi är gifta och har ett gemensamt barn och min man har ett barn sen tidigare .vi har ett vanligt hem utan några dyra saker.kan hans barn komma och ta saker ur vårat hem,det jag vet är att hans barn har rätt till en fjärde del av huset,men vi vill inte att hans barn ska ha något ur huset.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat det så äger du och din man ett hus tillsammans samt lite övrig egendom. Han har ett barn sedan tidigare och ni är nu rädda att om din man går bort före dig ska hans barn vilja ha egendom ur huset. Ni har även ett gemensamt barn.

Utan testamente:

Som huvudregel i en situation som den här är att om din man går bort först så har hans två barn (det från tidigare relation plus ert gemensamma) rätt till hälften var av hans arv (2 kap 1 § ärvdabalken). Den del av arvet som ert gemensamma barn har rätt till kommer dock tillfalla dig först (3 kap 1 § ärvdabalken). Det är först när du går bort som ert gemensamma barn i praktiken får ut arvet från både dig och din man (3 kap 2 § ärvdabalken).

Den del av arvet som din mans tidigare barn har rätt till ska hen ha ut direkt vid din mans död (3 kap 1 §första stycket ärvdabalken). Det här kan så klart bli svårt för dig om din mans barn ska ha ut sitt arv direkt och det inte finns så stora tillgångar förutom huset. För att till viss del lösa den här situationen kan du och din man skriva ett testamente.

Med testamente:

Om du och din man skulle skriva ett testamente som reglerar situationen att din man avlider först ska all egendom gå till dig i första hand. När du sen går bort ska din mans barn få ut sitt arv från sin pappan. Genom att skriva ett testamente kan ni alltså eventuellt undvika att din mans barn får ut sitt arv direkt vid mannens bortgång.

Det återstår dock ett problem och det är att det här barnet, trots ett testamente, har laglig rätt till hälften av vad hen annars skulle haft om hen väljer att begära jämkning av testamentet (7 kap 1 och 3 § ärvdabalken). Att begära jämkning av ett testamente innebär att barnet direkt vid pappans död kan få ut hälften av vad hen utan testamente skulle ha fått, detta kallas laglotten (7 kap 1 §).

Vad du och din man kan göra:

Du och din man kan skriva ett testamente och om hans barn inte begär någon jämkning så kommer du under din livstid få behålla hela huset och egendomen. När du går bort kommer sedan hans barn och ert gemensamma barn få ut sina arv.

Är det däremot så att din mans barn väljer att begära jämkning av testamentet kan du tyvärr inte göra något för att förhindra det. Hans barn har rätt till sin laglott oavsett.

Vad din mans barn kan göra:

Även om du och din man inte skulle skriva något testamente så kan ändå din mans barn välja att avstå sitt arv under din livstid för att i stället få ut det när du avlider (3 kap 9 § ärvdabalken). Det här är dock upp till barnet själv att avgöra hur hen vill göra.

Mitt råd:

Mitt råd till er är att du och din man tar kontakt med en jurist som hjälper er att skriva ett testamente som reglerar den situation att din man skulle gå bort först. Du kan boka tid med en jurist hos oss på Lawline om du vill. Sedan skulle jag råda dig och din man att prata med hans barn och förklara situationen och vad ni önskar. På så vis kanske hans barn väljer att inte begära jämkning av testamentet om situationen att mannen avlider först inträffar. Är det dock så att barnet ändå skulle vilja begära jämkning av testamentet kan ni tyvärr inte göra något, barnet har rätt till sin laglott (hälften av vad den annars skulle ha ärvt). Det finns tyvärr ingen möjlighet att göra ett barn helt arvslöst.

Jag hoppas att mitt svar var till någon hjälp!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare