Vi har ärvt en villa och min bror vill köpa ut mig, kan jag förvänta mig marknadsvärdet?

Hej

Vi är två syskon som är dödsbodelägare till en villa, värderad till 3 miljoner. Min bror vill köpa ut mig, och bo i huset. Kan jag kräva att jag får en del som motsvarar marknadsvärdet?

Tack för en bra sida.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör arvsrätt och arvslotter och reglerna där hittar vi i ärvdabalken (ÄB)

Jag utgår från att det inte finns något testamente och att ni således har ni ärvt halva fastigheten var som er arvslott. Om så är fallet måste din bror kompensera dig halva värdet av fastigheten och vill du ha ut så mycket som möjligt så är det marknadsvärdet du ska kompenseras.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Fredrik JonssonRådgivare