Verkställighet av dom

Vad jag måste göra för att ta bort från mitt hus min ex-make? Jag har en dom: upphandlande skilsmässa och angav att den tidigare maken måste flytta ut. Han vill inte betala för användningen av mitt hem och andra kostnader och ödelägger mig hem. Han kommer inte att flytta ut. Vad ska jag göra? Vem ska hjälpa mig? Huste är bara mig...vi hade undertecknat enskild egendom (äktenskapsförrod) ... Jag själv köpte huset (100 % ägare) och krediten att köpa huset är bara i mitt namn.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

För den tiden ni fortfarande var gifta, innan äktenskapet upplösts genom dom, hade ni en försörjningsplikt gentemot varandra. Du kan därför inte kräva din ex-make på några pengar för hyra och levnadskostnader från innan domen.

Däremot, från den dag du fått en dom på att huset är ditt och din ex-make ska flytta har du en rättighet att detta ska ske. Om det som i ditt fall inte verkar ske frivilligt, kan man få hjälpa av Kronofogdemyndigheten att se till att domen följs. Myndigheten kan efter ansökan verkställa domar och information finns på deras hemsida om hur du går tillväga.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare