Verkstadsägare håller kvar bil

Jag är dödsbodelägare och testamenterat arvtagare. I boet finns blandt annat en bil som just nu, och när ägaren avled, var på autoverkstad.

Vi vil gärna hämta hem bilen till boet. Ägaren av verkstaden nekar detta. Kan han det?

Jag bor i Danmark och känner intet till vad lagen säger om dette problem.

Lawline svarar

Hej!
Verkstadsägaren har rätt att behålla bilen tills dess att han har fått betalt för det arbete han utfört på bilen. Detta kan du läsa om i konsumenttjänstlagen 49§.

För att få ut bilen krävs det alltså att du betalar det avtalade pris som den avlidne har kommit överens med verkstadsägaren om, därefter har verkstadsägaren ingen rätt att behålla bilen.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare