FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2019

Verkan av att inte följa indexklausul?

Hej!

Jag har ett avtal med en leverantör om en tjänst, avtalet ska höjas med index varje år men leverantören har sedan starten valt att inte höja priset för tjänsten ngn gång men vill nu höja priset och beräkna det nya priset retroaktivt från avtalets start.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns två olika möjliga juridiska synsätt på denna fråga.

1. Leverantören har de senaste åren valt att ge dig ett bättre pris än vad som framgår av avtalet, men nu valt att sätta priset i enlighet med indexklausulen. Att leverantören har valt att ge dig ett lägre pris de senaste åren påverkar inte leverantörens rätt enligt avtalet att kräva betalt enligt indexklausulen.

2. Ni har genom konkludent handlande ingått ett nytt avtal. Med konkludent handlande menas att ett nytt avtal har ingåtts underförstått, vilket parternas handlande ger uttryck för. Detta nya handlande har ersatt det gamla avtalet.

I din situation är det svårt att avgöra vilket juridisk mening som ska gälla. Jag måste tyvärr ge dig det tråkiga ''det beror på - svaret''. Om leverantören inte har följt indexen endast ett år, är det mycket som talar för att årets prissättning var ett undantag från avtalet och att den indexklausulen fortfarande gäller. Om samma pris har tillämpats i tio år blir frågan emellertid annorlunda, eftersom det nu finns ett starkt mönster gällande prissättningen.

Lösningen hittas dock ofta genom att titta på syftet med indexklausulen och avgöra vad som är rimligt med tanke på er ursprungliga överenskommelse.

Hoppas att du fick vägledning med din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare