FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut14/10/2018

Vem står för underhåll av väg med servitut?

Hej

Vilken bra sida!!! Vi är några villaägare som har servitut på varandras vägar( bor i gammalt fd simmarstugeomr fr 1940 talet) för att komma fram till våra hus. Inga problem. Vi hjälps åt med skottning mm

För 15 år sedan la vi ihop till asfaltering sv en ca 20 m backe( ägs av en nyinflyttad granne) vi övriga har servitut

Tyvärr bidrar dom med ingenting o frågan kommer upp

Vem är egentligen underhållsskyldig till denna vägbit?

Dom använder backen oxå men gör absolut inget, sluröjer kanter mm

Vi har (4 grannar) läst våra gamla servitut men står bara " servitut" liksom att kommunen har servitut

Kan ni ge oss råd?

Backen börjar bli i mycket dåligt skick med hål, bulor mm

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man talar om servitut kallas den fastighet där objektet för servitutet ligger (i ert fall vägen) för den tjänande fastigheten, medan den fastighet som genom servitutet har rätt att använda objektet kallas för den härskande fastigheten.

Utgångspunkten när det gäller servitut är att den tjänande fastigheten inte ska belastas mer än nödvändigt av servitutet, som ju utgör en begränsning för fastighetsägaren att fritt bestämma över sin egendom. Därför är det som regel den härskande fastigheten som står för underhåll av objektet för servitutet. Ett servitut kan tillkomma antingen genom avtal eller genom en fastighetsförrättning. När ett servitut tillkommer genom avtal är det möjligt att ålägga den tjänande fastigheten att stå för visst underhåll, se 14 kap 1 § 2 st jordabalken. Står det ingenting om någon sådan skyldighet för den tjänande fastigheten i era servitut är det ni som äger de härskande fastigheterna som ska stå för underhållet av vägen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare