FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/10/2021

Vem står för resekostnaderna vid umgänge med barn?

Hej,vems skyldighet är de att ta resorna då min dotter bor hos mig på heltid men jag och hennes pappa har gemensam vårdnad. Kan han kräva att jag ska skjutsa henne halva eller hela vägen eller är de hans skyldighet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att ni ska dela på resekostnaderna för att din son ska kunna umgås med sin pappa, så att även du som boendeförälder behöver bidra . Detta är dock utgångspunkten, vad som sedan blir lämpligt i just er situation avgörs när man ser bådas ekonomiska situation. Det är alltså en skälighetsbedömning, tjänar en av er mycket mer får den föräldern sannolikt ta större del av kostnaden, med är alltid en bedömning i den enskilda situationen. Vart ni ska mötas för att dottern ska träffa pappan är det tänkt att ni själva får bestämma, kan ni inte komma överens kan man vända sig till någon som medlar via socialen t.ex. Men för att göra en jämförelse med kostnadsuppdelningen så förväntas även du behöva bidra till resekostnaderna, och därav beroende på avstånd kanske behöva skjutsa din dotter halvvägs. Lagen som regleras detta är föräldrabalken, och resekostnaderna regleras specifikt i 6:15b FB.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare