Vem står för kostnaderna för en boutredningsman?

Är det alltid dödsboet som står för kostnaden av en bodelningsman eller finns det undantag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av bestämmelser i ärvdabalken (ÄB). När en person avlider ska en bouppteckning göras, dvs efterlevande gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevande makans eller makens tillgångar och skulder (20 kap. 1 § ÄB). När en bodelning har gjorts och den avlidnes skulder har betalats kan arvskifte ske (23 kap. 1 § andra stycket ÄB).

En boutredningsman kan ansvara för boutredningen om dödsbodelägarna t.ex har svårt att komma överens om hur dödsboet ska förvaltas. Om dödsboet inte ännu är skiftat tar boutredningsmannen över förvaltningen från dödsbodelägarna. Boutredningsmannen kan bl.a. hjälpa till att upprätta en bouppteckning om detta inte gjorts samt se till att dödsboets skulder betalas.

Vem ansvarar för kostnaderna för en boutredningsman?

Boutredningsmannen har rätt till skälig ersättning för sitt arbete. Ersättningen ska som utgångspunkt betalas av dödsboet. Om tillgångarna i dödsboet dock inte täcker kostnaderna ska de eller de som ansökt om boutredningsmannen stå för ersättningen (19 kap. 19 § andra stycket ÄB). Om det är flera dödsbodelägare som har begärt boutredningsmannen ska dessa solidariskt ansvara för kostnaderna, vilket i sin tur innebär att boutredningsmannen kan kräva betalning från vem som helst av de som ansökt. Med andra ord kan alltså de dödsbodelägare som inte begärt boutredningsmannen inte bli betalningsskyldiga.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou Lion

Minou LionRådgivare