Vem står för ett eventuellt skadestånd om en hund biter någon?

Hej. jag undrar om vem står för ev skadestånd som min hund har orsakat men händelsen har upp stått hos fodervärden. Våran hund har huggit en person som grabbade tag i nackskinnet på hunden då den åt ur skålar som stod framme på bordet hos fodervärden vid en fest som dom hade. Vi hade ingen veten skap att det skulle vara en fest och vi var inte med. Fodervärden visste om att hunden inte skall vara med när det är mycket folk då det här kan uppstå. Dom sa att hunden hade varit inlåst men att någon hade släppt ut den. det var våran son som grabbade tag i nackskinnet på hunden då han blev arg att hunden åt ur skålarna. nu kräver han att hunden skall avlivas. Fodervärden har inte kommit med något försök att ens fråga sätta sin del i det hela. Sonen och fodervärden är kompisar. Hunden är nu hemma och vi brukar inte låta hundarna vara med vid bordet när vi har gäster eller barn här för att undvika sådana här händelser. ni får gärna ta kontakt med oss. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

När det gäller din fråga kommer sannolikt ni som hundägare tyvärr bli tvungna att betala skadestånd till den som blivit biten av din hund, oavsett om ni varit närvarande eller ej. Men det finns en möjlighet att skadeståndets skulle kunna jämkas på grund av att din son möjligtvis, uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan (6 kap. 1 § Skadeståndslagen). Att skadeståndet jämkas innebär att beloppet på skadeståndet sätts ner eller att skadeståndet faller bort helt.

Relevanta lagar

När det gäller en hundägarens ansvar för skador som en hund orsakar regleras detta i lagen om tillsyn över hundar och katter. Denna lagen brukar även kallas för hundlagen i folkmun. För en hundägare gäller vad som kallas "rent strikt ansvar" för skador som orsakas av deras hund, (19 § hundlagen).

Rent strikt ansvar

Rent strikt ansvar för hundägaren innebär att du som hundägare blir skadeståndsskyldig oavsett av vilken anledning skadan uppkommit, det spelar då ingen roll om du eller någon annan orsakat skadan. Det finns dock en möjlighet för hundägaren att kräva tillbaka betalning av den som kan bevisas ha orsakat skadan, (19 § hundlagen).

Övriga råd

På grund av det rent strikta ansvaret som en hundägare har, kan ett gott råd vara att kontrollera om din hemförsäkring har en ansvarsförsäkring. En ansvarsförsäkring kan täcka kostnader som uppstår genom skadestånd som du behöver betala för skada som hunden kan orsaka.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Hampus LagerquistRådgivare