Vem som ärver enskild egendom

Min man har två söner sedan tidigare och vi har två gemensamma barn. Jag har fått min makes hälft av vår gemensamma bostad genom gåvobrev men att vi även måste skriva ett äktenskapsförord för att det ska gälla! Min enskilda egendom genom äktenskapsförord, vem/vilka ärver den om jag avlider? Undrar också detsamma om vi skriver privata konton med avkastning som enskild egendom! Likaså om vi skriver att allt lösöre blir min enskilda egendom.Hur ser arvsföljden ut? Förvirrad...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsföljden - vad som händer om du avlider

Då du är gift och har gemensamma barn med sin make skulle din förmögenhet vid ditt frånfälle först tillfalla din efterlevande make. Han skulle då ärva då din förmögenhet med fri förfoganderätt, vilket innebär att när han avlider ska enbart dina arvingar (det vill säga era gemensamma barn och inte hans andra två söner) få ärva egendomen.

Vem som ärver din enskilda egendom

Genom att skriva ett äktenskapsförord om att viss egendom ska vara din enskilda så kommer egendomen inte att bodelas. Den skulle anses som din förmögenhet och skulle räknas in i din kvarlåtenskap vilket enbart dina barn senare skulle ha rätt att ärva (dock skulle din make först ärva med fri förfoganderätt). Om ni skriver ett äktenskapsförord om att all egendom ska vara enskild så kommer ingenting att bodelas överhuvudtaget mellan er och då kommer alltså all din egendom räknas in i din kvarlåtenskap.

Vad som kan vara enskild egendom

För att man ska få skriva ett äktenskapsförord om att viss egendom ska vara enskild krävs det att egendomen är individualiserad och går att specificera. Det krävs då att ni är tydliga med att ni håller privata bankkonton separata från er övriga ekonomi och att ni även efterlever detta.

Hoppas detta gjorde att det blev lite tydligare för dig!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare