FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut16/01/2018

Vem ska underhålla väg som är en del av ett officialservitut?

är det den härskande fastigheten som skall stå för underhåll och skötsel av

väg som de har officialservitut på?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för officialservitut är att servitutet inte medför några skyldigheter för den tjänande fastigheten. Undantaget är dock underhåll av t ex väg. Denna regel finns i 7 kap 1§ andra stycket Fastighetsbildningslagen. För att den tjänande fastigheten ska vara skyldig att underhålla vägen måste detta varit en överenskommelse när servitutet bildades. Finns inte en sådan överenskommelse är det alltså den härskande fastigheten som står för underhållet.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare