FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut09/01/2019

Vem ska underhålla en väg med servitut?

Hej!

Vi är några fastigheter som har servitut på utfart till större väg. Det står inget i servitutet om vem som ska handa underhåll av vägen. Vi som härskande parter vill nu asfaltera den grusväg som vi använder. Den tjänande parter använder inte denna väg.

Kan vi som härskande part själva besluta om asfaltering då det ger ett långsiktigt bättre underhåll?

Tacksam för svar!

vänliga hälsningar

Bengt

Lawline svarar

Hej och tack för att ni valt oss på Lawline!

Först och främst så står det i 14 kap. 6§ st. 2 Jordabalken att servitut som inte har klargjort att den tjänande fastigheten ska underhålla vägen, i detta fall, så ska den härskande fastigheten göra det. Det är alltså ni, den härskande fastigheten som ska underhålla vägen.

Asfaltering kan falla inom begreppet ''underhållning'' dock rekommenderar jag inte att ni asfalterar på andras egendom. Börja asfaltera er egendom (vägen ni använder om jag förstått det rätt) och fråga sedan de andra fastighetsägarna om ni kan asfaltera deras väg om ni vill det.

Hoppas detta hjälpte!

Med vänliga hälsningar!

David ZandianRådgivare