Vem ska stå för returfrakten vid fel i vara?

Hej,

Jag har en fråga angående ett köp jag har gjort via nätet. Jag har köpt en mobiltelefon via ett bolag som säljer mobiltelefoner via ett e-handelsföretag och när jag öppnar produkten så ser jag genast att förpackningen redan är bruten, men de har uppenbarligen försökt dölja detta genom att klistra identiska lappar över de orginala lapparna. Jag har inte varit införstådd i att mobilen skulle vara använd, och det har inte förmedlats på varken deras hemsida eller på annonsen via e-handelsföretaget.

Jag kommer givetvis att returnera varan, men undrar om jag fortfarande har en skylldighet att betala frakten för returnationen även ifall de uppenbarligen försökt lura mig?

Tack för eventuellt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du undrar om du måste betala för returfrakten när varan inte överensstämmer med vad du var införstådd med.

För att besvara frågan kommer vi att titta på distansavtalslagen och konsumentköplagen ("KköpL"). Båda dessa lagar är tvingande till din fördel, det betyder att företaget inte får ge dig sämre villkor än vad som följer av lagen (1 kap. 4 § distansavtalslagen och 3 § KköpL).

Returfrakt vid utövande av ångerrätt

När du har beställt en mobil på nätet har du 14 dagars ångerrätt från den dag du mottog mobilen (2 kap. 10 § och 12 § distansavtalslagen). Om du utövar ångerrätten ska du som huvudregel stå för returfrakten. Om företaget däremot frivilligt har gått med på att stå för returfrakten, eller inte har informerat dig om din ångerrätt på ett fullgott sätt, så står företaget för returfrakten (2 kap. 13 § distansavtalslagen).

Men eftersom mobilen inte överensstämmer med vad du var införstådd med rör det inte sig om ett vanligt fall av ångerrätt. Vi ska därför titta på dina möjligheter vid en reklamation; och vem som ska stå för returfrakten i sådant fall.

Returfrakt vid reklamation p.g.a. fel i vara

Min uppfattning utifrån informationen i frågan är att du hade fog att förutsätta att mobilen inte var begagnad. Att mobilen var begagnad är något som bör ha framkommit, men inte förmedlades på hemsidan där du gjorde köpet. Varan är därför att anses som felaktig (16 § KköpL).

Eftersom felet är inom säljarens kontroll har du rätt till ersättning för utgifter på grund av felet (30 § och 32 § KköpL). I förarbetena till lagen nämns uttryckligen porto som en utgift som ska ersättas (Prop. 1989/90:89 s. 134). Säljaren ska därför stå för returfrakten.

För att få åberopa felet och få ersättning för returfrakten måste du reklamera varan (23 § KköpL). Detta gör du genom att skicka ett meddelande till säljaren där du påpekar felet.

Sammanfattning och mitt råd till dig

Varan är att anses som felaktig och säljaren ska därför stå för returfrakten. Du bör därför kontakta säljaren och åberopa felet samt ditt krav på ersättning för returfrakten. Gör detta så snart som möjligt och helst skriftligen. Du kan åberopa samma argument och hänvisningar till lagen som jag har gjort ovan.

Behöver du ytterligare vägledning är du varmt välkommen att höra av dig till vår juristbyrå. Du kan boka en tid med en erfaren jurist här, eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 10.00-16.00

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare