FrågaEKONOMIÖvrigt31/01/2020

Vem ska man vända sig till för att få ut invaliditetsersättning?

Försäkringsärende skada

Hej,

Jag har en fråga. För fyra år sedan skadade jag mig i en crossolycka där jag bröt nacken och är sedan dess förlamad från bröstet och ner samt har nedsatt funktion i armar och händer. I och med min skada så har jag rätt att ta ut en försäkring för min invaliditet. En skadeanmälan är gjord redan för fyra år sedan då jag skadade mig och hamnade på sjukhus. Men jag vet inte hur jag ska göra för att kunna ta mitt ärende vidare för att kunna få ut försäkringen och behöver därför råd om hur jag går tillväga. Hur ser processen ut för att fullfölja anmälan samt kunna få ut pengar på försäkringen? Vem ska man vända sig till, tex försäkringsbolaget eller försäkringskassan? Behöver jag ta hjälp av en jurist för att kunna få igenom försäkringsanmälan etc.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har någon typ av försäkring som ger dig rätt till invaliditetsersättning.

Vem bör du vända dig till?

Om det är så att du har en privat försäkring hos ett försäkringsbolag är det de du bör vända dig till. För att ha rätt till invaliditetsersättning brukar det krävas att man har någon typ av olycksfallsförsäkring. Du bör alltså vända dig till ditt försäkringsbolag nu och säga att du begär ersättning för din invaliditet. Försäkringsbolaget kommer behöva bestämma din invaliditetsgrad. Detta innebär att du nog behöver undersökas av en läkare som kan bedöma din invaliditetsgrad. Allt detta beror dock på hur försäkringsbolaget vill gå tillväga så du bör höra av dig till de och fråga vad du ska göra nu för att få ut din invaliditetsersättning.

Mina råd

Jag rekommenderar att du hör av dig till ditt försäkringsbolag och meddelar att du skadade dig för fyra år sedan och vill ha ersättning för din invaliditet. Sedan kommer försäkringsbolaget antagligen hänvisa dig till en läkare som ska undersöka dig, för att bedöma hur mycket ersättning du har rätt till. Processen borde inte vara så komplicerad och försäkringsbolaget bör hjälpa dig med vad du ska göra. Skulle det vara så att försäkringsbolaget inte vill betala ut någon ersättning till dig eller andra problem skulle uppstå kan det vara bra att rådgöra med en jurist. Som utgångspunkt borde det dock inte vara några problem för dig att själv begära ut försäkringsersättning.

Ifall du skulle ha ytterligare frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare