Vem ska ersätta mig med anledning av översvämningen - rörmokaren eller mitt försäkringsbolag?

Min rörmokare som kopplade in kommunalt vatten i min fritidsfastighet misslyckades vilket ledde till en stor översvämning. Rörmokaren tog på sig skadan men mitt försäkringsbolag sa att man skulle sköta reparationerna. Nu säger man att jag borde ha ställt ett krav på rörmokaren men jag visste ju inte hur mycket det skulle bli som krav, Finns det en tidsgräns för att jag kan ställa krav det har nu gått 11 månader och reparationen är ännu ej klar. Borde inte mitt försäkringsbolag hjälpa mig med detta ?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

För att du ska kunna tillgodogöra dig mitt svar är det viktigt att vi är överens om vilka frågor som ska besvaras. Jag kommer därför börja med att förklara hur jag uppfattat din situation för att sedan besvara dina frågor utifrån den uppfattningen.

Hur jag uppfattat dina frågor och din situation

Jag uppfattar det som att din fritidsfastighet drabbats av en stor översvämning med anledning av ett felaktigt utfört arbete av en rörmokare som anlitats av dig. Jag förstår det som att du varit i kontakt med både rörmokaren och ditt försäkringsbolag. Jag förutsätter att det är en fritidshusförsäkring du har. Du och rörmokaren är överens om att översvämningen berodde på rörmokarens felsteg.

Du skriver att "det har nu gått 11 månader och reparationen är ännu ej klar". Jag har lite svårt att tolka denna mening. Antingen kan det tolkas som att:

1, Rörmokaren fortfarande håller på att koppla rätt rören så att kommunalt vatten kan brukas från fastigheten felfritt d.v.s. utan att översvämningar uppstår

eller

2, Att reparationen av fastigheten i sig t.ex. av golv, väggar m.m. som blivit fuktskadade med anledning av översvämningen fortfarande håller på att repareras

Jag kommer utgå från alternativ 2. Eftersom du gjort översvämningen gällande för rörmokaren, som tagit på sig felet, uppfattar jag det som att rörmokaren kopplat rätt rören. Det du vill ha ersättning för – rikta krav angående – är ett skadeståndsbelopp med anledning av uppkomna fuktskador.

Jag uppfattar det som att du anser att ditt försäkringsbolag gett dig tvetydliga uppgifter. Försäkringsbolaget har för det första sagt att de ska ordna med reparation av fastigheten men har sedan sagt att ett skadeståndskrav måste du först rikta mot rörmokaren.

Det du vill ha hjälp med är att utröna vem du kan kräva ersättning av. Du vill veta om du kan kräva skadestånd av rörmokare eller försäkringsersättning från ditt försäkringsbolag. Du undrar detta särskilt med anledning av att 11 månader gått sedan översvämningen inträffade.

I det följande kommer jag besvara följande frågor:

A, Kan du kräva rörmokaren på skadestånd 11 månader efter översvämningen?

B, Är det verkligen rörmokaren som ska betala skadestånd alternativt ordna med reparation av fuktskadorna – borde inte försäkringsbolaget stå för detta?

A, Kan du kräva rörmokaren på skadestånd 11 månader efter översvämningen?

Det korta svaret: Ja.

Jag förutsätter att du äger fritidsfastigheten i egenskap av privatperson och har beställt arbetet av rörmokaren i egenskap av privatperson. Under sådana förhållanden är konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig, se 1 § första stycket andra punkten KtjL.

Många av reglerna i KtjL är tvingande (går inte att avtala bort) till köparens fördel (3 § KtjL). Rörmokaren ska under alla omständigheter utföra sitt arbete fackmannamässigt (4 § KtjL). Har rörmokaren inte gjort det, är tjänsten felaktig och köparen har rätt att kräva att rörmokaren avhjälper felet samt rätt att kräva skadestånd (16 § KtjL).Rörmokaren är skyldig att ersätta konsumenten även för skada som uppstått även på annan egendom som tillhör konsumenten än just den egendom rörmokaren tagit befattning med (31 § tredje och fjärde stycket KtjL).

I ditt fall verkar rörmokaren redan ha "avhjälpt" d.v.s. reparerat felet så att kommunalt vatten numera felfritt rinner in i fastigheten. Däremot har rörmokaren inte kompenserat dig för reparationsarbetet av fuktskadorna. Enligt 16 § KtjL har du som sagt rätt att både kräva avhjälpande och skadestånd.

Rätten att kräva skadestånd med anledning av ett fel bortfaller först efter 10 år, efter att tjänsten avslutats, när det gäller arbete på mark eller byggnader. En reklamation som sker inom 2 månader anses alltid ha skett i rätt tid. Att reklamera felet inom 11 månader och då kräva skadestånd borde i proportion till 2 månader och 10 år anses vara helt rimligt (17-18 §§ KtjL). Du kan kräva skadestånd från rörmokaren med anledning av reparationerna och fuktskadorna.

B, Är det verkligen rörmokaren som ska betala skadestånd alternativt ordna med reparation av fuktskadorna – borde inte försäkringsbolaget stå för detta?

Det korta svaret: Det beror på vad som står i ditt försäkringsavtal samt vad som är brukligt inom branschen d.v.s. för fritidshusförsäkringar.

Även om du har ett försäkringsbolag, och försäkringsbolaget enligt avtalsvillkoren är skyldigt att utbetala försäkringsersättning till dig vid den typ av skada du drabbats av, vill alla försäkringsbolag hålla i pengarna så långt som möjligt.

Det är troligtvis så att din rörmokare också har en ansvarsförsäkring. När det finns någon att skuldbelägga för skadan kan det vara så att försäkringsbolaget anser att det i första hand är rörmokaren och dennes eventuella försäkringsbolag som ska ersätta dig för reparationskostnaderna.

Tar du kontakt med rörmokaren och gör gällande skadan kan du i samband med reklamationen fråga om rörmokaren har någon ansvarsförsäkring. Är det så kan du begära att rörmokaren tar kontakt med sitt försäkringsbolag. Du kan också begära att rörmokaren vidarebefordrar det svar rörmokaren får från sitt försäkringsbolag till dig. Informationen kan du i din tur förmedla till ditt försäkringsbolag. Jag gissar på att det är denna information ditt försäkringsbolag vill åt. Ditt försäkringsbolag kan då göra en bedömning ifall du anses bli fullt kompenserad av rörmokarens försäkring innan ditt försäkringsbolag beslutar att betala ut ersättning till dig.

Om denna kommunikation och alla dessa administrativa insatser kan krävas av dig som försäkringstagare – för att du ska få ut din försäkringsersättning – borde framgå av ditt försäkringsavtal men kan också framgå av branschpraxis d.v.s. vad som är vanligt vid fritidshusförsäkringar. Det är vanligt att försäkringsbolag är restriktiva med att betala ut ersättning och gör det först när försäkringsbolaget anser att du har bevisat din ekonomiska skada och omöjlighet att bli kompenserad på annat håll d.v.s. från skadevållaren (rörmokaren).

Vilka skyldigheter och rättigheter du har gentemot försäkringsbolaget regleras i första hand av ditt försäkringsavtal men vissa tvingande regler (regler som inte går att avtala bort), till försäkringstagarens förmån, finns också i försäkringsavtalslagen (FAL), se 1 kap. 6 § FAL. Enligt 2 kap. 4 § FALmåste försäkringsgivaren, om det inte har skett tidigare, efter avtalsslutet meddela försäkringstagaren bl.a. om vilka begränsningar som gäller för försäkringsskyddet.

Enligt7 kap. 1 § första stycket FALgäller att: "Ett försäkringsbolag som har fått underrättelse om ett försäkringsfall skall utan uppskov vidta de åtgärder som behövs för att skadan skall kunna regleras." Av andra stycket framgår att ersättning ska betalas ut senast en månad efter det att den ersättningsberättigade har anmält skadan men det gäller bara under förutsättning att den ersättningsberättigade lagt fram tillräcklig utredning för att försäkringsbolaget ska kunna fastställa betalningsskyldigheten.

En sådan utredning skulle kunna vara uppgifter från rörmokaren om huruvida denne har möjlighet att ersätta dig för skadorna.

Dessutom följer av 7 kap. 1 § andra stycket FALatt tidsfristen på en månad inte gäller om rätten till ersättning är beroende av att egendom repareras.

Enligt allmänna principer inom försäkringsrätten har en försäkringstagare vissa skyldigheter, dels en räddningsplikt och dels en upplysningsplikt.

I enlighet med räddningsplikten är det rätt du som har gjort att påbörja reparationen av de fuktskador som inträffat med anledning av rörmokarens felarbete direkt efter skadetillfället. Räddningsplikten innebär att försäkringstagaren har en skyldighet att vidta åtgärder för att minska skadorna av försäkringsfallet så långt som möjligt. Skulle en försäkringstagare bara låta fuktskadorna vara och ett större försäkringsfall därmed inträffar kan rätten till ersättning bortfalla.

Efter att en försäkringstagare har anmält ett försäkringsfall till försäkringsbolaget är försäkringstagaren skyldig att bistå försäkringsgivaren med korrekta uppgifter. Det kan vara med grund i upplysningsplikten som försäkringsbolaget kräver att du ska kontakta rörmokaren – antagligen – i syfte att utreda dina eventuella möjligheter att bli kompenserad ur rörmokarens eventuella ansvarsförsäkring.

Råd

Mitt råd till dig är att läsa vad som står i ditt försäkringsavtal. Där borde framgå vilka åtgärder som försäkringsbolaget kan kräva av dig för att du ska få ut din ersättning.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Du har även begärt 30 minuters uppföljning via telefon. Jag kommer att ringa dig på måndag (den 19 november) klockan 8.30. Jag ringer via dolt nummer. Om tiden inte passar får du gärna maila mig: vega.schortz@lawline.se.

Trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare