Vem ska bli kallad till bouppteckningen?

Hej! Min farbror har gått bort för ett par år sedan och jag stod med i testamentet men blev trots detta aldrig kallad till bouppteckning som jag nu fått reda på har ägt rum för drygt ett år sedan. Ska inte enligt lag alla som står med i testamentet bli kallade till bouppteckning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bouppteckning finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Vilka ska bli kallade till bouppteckningen?

När någon avlider ska en bouppteckning som huvudregel förrättas senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Till bouppteckningen ska dödsbodelägarna som har boet i sin vård samt efterlevande make eller sambo kallas (20 kap. 2 § ÄB). Dödsbodelägare är efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare (18 kap. 1 § ÄB).

Ska inte alla testamentstagare kallas till bouppteckningen?

Du beskriver att du stod med i din farbrors testamente. Det är dock bara de universella testamentstagarna som räknas som dödsbodelägare och som således ska bli kallade till bouppteckningen.

Som testamentstagare kan du antingen vara universell testamentstagare eller legatarie. Som universell testamentstagare är antingen hela kvarlåtenskapen eller den resterande förmögenheten efter att andra testamentsförordnanden utgått testamenterad till dig. Som legatarie är antingen viss egendom eller viss begränsad del av förmögenheten testamenterad till dig.

Skulle jag ha kallats till bouppteckningen?

Huruvida du skulle ha kallats till bouppteckningen eller inte beror på vad som var testamenterat till dig. Om det var viss egendom eller viss begränsad förmögenhet som var testamenterad till dig skulle du inte kallats. Om du däremot var universell testamentstagare och hela förmögenheten skulle tillfalla dig så skulle du ha kallats till bouppteckningen eftersom du då jämställs med arvingarna och anses vara dödsbodelägare (18 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare