Vem ska betala veterinärkostnader vid en hundincident?

Hej!

Vi har just fått ett krav på veterinärkostnad på 3049 kr (oförsäkrad), från en hundägare som äger flera chihuahua hundar, som hon brukar promenera tillsammans, samtidigt som hon är upptagen av sin mobil.

Härom dagen mötte vi henne igen med alla sina hundar på en promenadstig i samhället. Ibland låter hon den hunden vara lös, men vid tillfället tycktes samtliga vid ett första ögonkast vara i koppel.

Vår Jack Russel var kopplad och han gormade som vanligt. Plötsligt kom kvinnas ena hund (den som brukar vara lös) rusande mot vår hund. Vi försökte hålla undan vår hund men chihuahuan var snabbare och bet sig fast i vår hunds bakhasor, varpå vår hund bet tillbaka.

Allt hände blixtsnabbt och rent instinktivt lyfte vi upp vår hund för att avvärja skador, men chihauhuan hängde envist kvar en kort stund innan den släppte bettet och föll till marken.

Vi valde att inte kontakta veterinär, utan tvättade rent och plåstrade om vår hund själva, eftersom skadorna var ringa.

Jag vet att det råder strikt ansvar för hundägare, men är det verkligen rimligt att vi ska betala veterinärkostnaderna för den oförsäkrade chihuahuan, när vi inte hade någon som helt möjlighet att förutse eller komma undan attacken och dessutom gjorde allt vi kunde för att avvärja det som hände?

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som du nämner i frågan är den skadade chihuahua inte försäkrad, det är tyvärr inget krav på att hundar ska vara försäkrade. Dock kan man själv tycka som hundägare att det är en nödvändighet för hundens välmående.

Lag om tillsyn över hund och katt
När en hund orsakar skada så föreligger det strikt ansvar för hundägaren. Detta betyder att hundägaren ansvarar för skadorna som hunden orsakar enligt 19§ i Lag om tillsyn över hund o katt.

Innebörden av strikt ansvar
Strikt ansvar betyder den part som bär ansvaret ska stå för skadorna oavsett om det grundar sig i någons annans vårdslöshet eller oaktsamhet.

Eran situvation
I ert fall har båda hundarna blivit skadade i incidenten. Det betyder att samtliga hundägare ska stå för skadorna som de bägge hundarna orsakat. Trots att ägaren till chihuahuan verkar ha agerat oaktsamt ska du som hundägare stå för skadorna som orsakats på den andra hunden. Det gäller åt andra hållet med, ägaren till chihuahuan ska stå för skadorna som orsakats på eran hund.
Att den andra hunden saknar försäkring spelar mindre roll i denna fråga, vanligtvis täcker en hundförsäkring på din egen hund incidenter där din hund orsakat skada som i detta fall. Så mitt tips till dig är att kolla vad just din hundförsäkring täcker. Om eran försäkring inte täcker incidenter med andra hundar är det tyvärr bara att betala veterinärkostnaderna, likaså hade det varit om ni hade valt att ta eran egna hund till veterinären så hade den andra parten varit tvungen att stå för era veterinärkostnader.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare