FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut28/12/2018

Vem ska betala kostnader för avloppsbrunn som utnyttjas av både tjänande och härskande fastighet gemensamt?

vad gäller ang kostnader kring avloppsbrunn som utnyttjas av både tjänande och härskande gemensamt jag representr härskande och det är ett officialservitut

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

De flesta officialservitut uppkommer genom fastighetsbildning enligt fastighetsbildningslagen (FBL) eller vid förrättning enligt anläggningslagen (AL). Jag utgår från att servitutet har uppkommit genom fastighetsbildning. Därför kommer jag att behandla din fråga utifrån jordabalkens (JB) och fastighetsbildningslagens regler rörande servitut.

I jordabalken och fastighetsbildningslagen finns en regel som säger att den tjänande fastigheten inte får åläggas andra förpliktelser än underhåll av avloppsbrunnen, som det är fråga om i ditt fall (14 kap 1 § JB och 7 kap 1 § 2 st FBL). I FBL finns dessutom en regel som säger att den tjänande fastighetens ägare måste medge att underhållsskyldigheten åligger denne för att skyldigheten ska gälla (7 kap 1 § 2 st FBL). Vanligtvis regleras ansvaret för kostnader i servitutsavtalet. Om den tjänande och den härskande fastigheternas ägare har kommit överens om att den tjänande ska stå för underhåll så betyder det att skötsel och drift av anläggningen aldrig omfattas av servitutet och alltså alltid ska betalas av härskande fastighetens ägare. Frågan är alltså om kostnaderna är att hänföra till underhållet, eller om det är att hänföra till drift och skötsel av anläggningen. Det kan vara svårt att göra denna bedömning (se rättsfallet NJA 2007 s. 120).

Jag vet inte vilka kostnader det rör sig om i ditt fall. Om tjänande fastighetens ägare har medgett underhållsskyldighet så ska denne betala för detta. Rör det sig om drift och skötsel måste du stå för detta eftersom det inte omfattas av servitutet.

Hoppas du fick svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare