FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut20/03/2018

Vem ska betala hur mycket och hur utformas ett avtal vid servitut?

Hej,

Vi ska ingå avtal om nyttjande av avloppsbrunn med grannfastigheten (fastigheten är sedan begynnelsen inkopplad på avloppsbrunnen). Vi nyttjar fastigheten som sommarbostad 2 månader per år. Det finns ett muntligt avtal om att ersättning ska utgå till "tjänande fastighet" för dessa två månader.

Hur ska avtalet formuleras samt kostnader för nyttjandet fördelas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalets utformande

Ett servitut kan bildas på olika sätt. Det finns dels avtalsservitut, dels officalservitut. Officialservitut bildas vid lantmäteriförrättning, vilket är mer komplicerat än avtalsservitut och kostar pengar. Servitut ska bildas vid en förrättning om servitutet är av väsentlig betydelse för fastighetens möjlighet att fungera. Ni inleder en förrättning genom att ansöka om det hos Lantmäteriet.

Om ni väljer att bilda ett avtalsservitut görs det enligt reglerna i 14 kapitlet jordabalken (här) och innebär alltså ett frivilligt skriftligt avtal mellan berörda parter. För att bilda servitut tas hänsyn till om det är ägnat att främja en ändamålsenlig markanvändning och att ändamålet är av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten.

Jag kan dock inte mer ingående förklara hur ett avtal ska utformas. Vill ni dock ha hjälp me datt upprätta ett avtal, rekommenderar jag att du kontaktar våra jurister på info@lawline.se.

Fördela kostnaderna

Hur fördelningen ska se ut är beroende av omständigheterna från fall till fall. Som utgångspunkt bör dock gälla, att det är oskäligt att ägaren till den härskande fastigheten ska betala för mer än vad denne nyttjar. Det är även oskäligt att ägaren till den tjänande fastigheten ska stå för hela kostnaden. Som exempel kan sägas, eftersom ni är två familjer, att om ni tillbringar två månader år i huset och den andra familjen tillbringar ett år i sitt hus, är det totalt 14 månader. Detta resulterar i att 2/14 är 14,3 %. Uträkningen beror dock på hur länge den andra familjen bor i sitt hus, om de är fler etc. Att ni tillhandahåller ca 14 % bör alltså vara rimligt, i relation till ovanstående.

Lantmäteriet är ansvarig myndighet rörande servitut och jag rekommenderar dig att kontakta myndigheten om Du och ägaren av den tjänande fastigheten inte lyckas komma fram till en lösning på egen hand.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare